Yritysyhteistyö
Etsittekö luotettavaa yhteistyökumppania, jonka kanssa voisitte lähteä rakentamaan yrityksenne yhteiskuntavastuullisuuden tavoitteita?
Sydäntyö on eettisesti kestävä tuen kohde. Yhteistyökumppanina yrityksenne on mukana edistämässä suomalaista kansanterveyttä sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamista.
Kysy lisää yritysyhteistyön mahdollisuuksista, ja mietitään yhdessä miten voisimme edistää asioita sydänterveyden alueella. Yhteyshenkilömme yritysyhteistyössä ovat Eeva Hietalahti ja Esa Takala.
Esimerkkejä yhteistyömahdollisuuksista
- Yhteistyössä toteutetut kampanjat
- Tutkimusyhteistyö
- Yhteinen palvelukehitys
- Sydänmerkin käyttäminen kriteerit täyttävissä elintarvikkeissa ja ravintoloissa
- Sydänliiton tuotteiden jälleenmyynti
- Kampanjoiden, koulutusten, julkaisujen tai muiden toimintojen tukeminen
- Jäsenetujen tarjoaminen sydänyhteisölle
- Ilmoittaminen Sydän-mediassa
- Lahjoitukset tai tuotemyynnin kautta syntyvät lahjoitukset
Sydänliiton yhteistyökumppanit ja toimenpiteet 2023
Tutkimusyhteistyö
Vajaatoimintatutkimus
Sydänliitto toteutti vuosina 2020-2021 sydämen vajaatoimintaa sairastavien henkilöiden elämänlaatua ja hoitoa selvittävän tutkimuksen ja tekee tuloksista viestintää. Tutkimuksen tulokset julkaistiin vuonna 2023 lääkärilehdessä. Tutkimuksen mahdollisti Boehringer Ingelheim.
Yhteiset kampanjat
Sepelvaltimotautikampanja
Sydänliitto toteutti yhteistyökumppaneiden kanssa maaliskuussa 2023 Sepelvaltimotautiin liittyvä kampanjan, jonka kohderyhmänä oli jo sairastuneet ja heidän läheisensä, terveydenhuollon ammattilaiset sekä päättäjät. Kampanjan tavoite oli tukea sairastunutta elämässä sairauden kanssa ja sitouttaa sen hoitoon mukaan lukien terveisiin elintapoihin. Terveydenhuollon ammattilaisten osalta tavoite oli lisätä Sydänliiton palveluiden tunnettuutta, erityisesti lisätä Ammattilaispalvelun käyttöä. Päättäjiin liittyvä tavoite oli yleisesti sekundääriprevention saaminen paremmaksi (hoitopolut kuntoon, Sydänliiton palvelut osaksi hoitopolkuja).
Kampanjan keskiyössä oli sivusto https://sydan.fi/sydantietoa/sydansairaudet/sepelvaltimotauti/. Kampanjan medioina oli mm. YLE tietoisku sekä TV-mainonta Discoveryn kanavilla sekä somemainonta. Sydänliiton omat mediat olivat tärkeässä roolissa kampanjassa. Kampanja tavoitti hyvin kohderyhmänsä ja sai erinomaisia tuloksia.
Kampanjaan liittyi myös neliosainen verkkoluentosarja sepelvaltimotaudista. Luentosarjassa oli tarjolla tuoreinta tietoa sairaudesta ja sen omahoidon kokonaisuudesta (ravitsemus, lääkitys, liikunta) sairastuneille ja heidän läheisilleen. Luennot löytyvät osoitteesta sydan.fi/verkkoluennot.
Kampanja ja verkkoluentosarja sepelvaltimotaudista toteutettiin yhteistyössä Amgenin, Haleon Finlandin ja Novartiksen kanssa.
Sydämen vajaatoimintakampanja
Toteutamme yhteistyössä Boehringer-Ingelheimin kanssa kampanjan sydämen vajaatoiminnasta syksyllä 2023.
Verenpainekampanja
Sydänliitto toteuttaa yhteistyössä Bernerin kanssa verenpainekampanjan loka-marraskuussa 2023. Kampanja kestää viiden viikon ajan.
Kohonnut verenpaine on yksi tärkeimmistä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöistä. Kampanjan tavoitteena on, että jokainen aikuinen selvittää oman verenpainetasonsa ja hakee tarvittaessa apua kohonneen verenpaineen hoitamiseen. Kampanja lisää tietoisuutta verenpaineesta sekä kannustaa verenpaineen kotimittaukseen.
Kampanjan kohderyhmänä ovat kaikki verenpaineasioista kiinnostuneet ja sen medioina ovat MTV3-kanavilla mainostaminen, Ylen tietoisku sekä somemainonta.
Sydänmerkki-järjestelmä
Sydänmerkki-järjestelmässä on mukana 87 elintarvikkeiden valmistajaa ja 45 kasvisten viljelijää. Toimijat löytyvät sivuilta www.sydänmerkki.fi. Sydänmerkin yrityksiltä perittävillä käyttöoikeusmaksuilla rahoitetaan Sydänmerkki-järjestelmän pyörittäminen ja sen markkinointi.
Sydänmerkki-järjestelmä ei rahoita sen omistavien liittojen (Suomen Sydänliitto ry:n ja Diabetesliitto ry:n toimintaa).
Palvelujen ja toimintojen toteuttaminen yhteistyössä
Nikotiiniriippuvuuden hoitoon liittyvä yhteistyö
Uudistimme vuonna 2022 Sydänliiton Savon Sydänpiirin kehittämän 28 päivää ilman -ohjausmallin. Ohjausmalli hyödyntää Sydänliiton oppimisalustaa (verkko-opisto). Vuonna 2023 Savon Sydänpiiri pitää 4 yleisölle avoinna olevaa tukiryhmää. Lisäksi koulutamme hyvinvointialueiden ja apteekkien henkilökuntaa hyödyntämään palvelua omassa työssään ryhmien ohjaamista varten. Yksilön tarpeet huomioiva metodi koostuu viidestä teemoitetusta tukitapaamisesta. Toteutamme nikotiiniriippuvuuden hoitoon liittyviä toimenpiteitä yhteistyössä Haleon Finland Oy:n kanssa.
Hoitopolkukartoitusyhteisyö
Kartoitimme alkuvuonna 2023 hyvinvointialueille rakennettavien hoitopolkujen tilannetta. Sekundääriprevention osalta teimme yhteistyössä Amgenin kanssa.
Muu yhteistyö
Tuotemyynti
Sydänliitto tekee Paletti Oy:n ja Karto Oy:n kanssa yhteistyötä adressien ja erilaisten onnittelukorttien osalta. Tämän yhteistyön kautta näitä on myynnissä eri kaupoissa ympäri Suomen. Lisäksi yhdistykset myyvät paikallisesti adresseja ja joulukortteja.
Potilasoppaat
Sydänliitto julkaisee sydänsairauksista erilaisia potilasoppaita, joihin tarjotaan logopaikkoja. Tällä hetkellä seuraavat yritykset ovat mahdollistamassa potilasoppaiden julkaisua: Sanofi, Boehringer-Ingelheim, Bayer, Astra Zeneca, Pfizer, Orion, Amgen, Bristol-Myers Squibb (Finland), Vifor Pharma
Jäsenedut
Sydänliitto tekee useiden yritysten kanssa jäsenetukumppanuutta. Jäsenetukumppanit löytyvät täältä.
Opintokeskus Sivis
Opintokeskus Sivis tukee taloudellisesti Sydänliiton järjestämiä verkkoluentoja, yhdistyskoulutuksia, ammattilaiskoulutuksia ja muita koulutuksellisia tapahtumia.
Mediamyynti
Sydänliitto julkaisee jäsenille lähetettävää Sydän-lehteä sekä miljoonayleisön tavoittavaa sydan.fi -palvelua. Tutustu erilaisia mahdollisuuksiin mainonstaa Sydän-mediassa sekä katso mediamyynnin yhteystiedot.
Sydän-median mediatiedotEettiset periaatteet
Sydänliiton periaatteena yritysyhteistyössä on, että sydän- ja verisuoniterveyttä ei voi antaa minkään yhteistyökumppanin yksinoikeudeksi. Suomen Sydänliitto ei suosittele minkään yrityksen tuotteita sydänterveyttä edistävinä.
Sydänliiton yhteistyökumppani ei voi toimia alueella, joka on ristiriidassa sydän- ja verisuoniterveyden kanssa, on eettisesti arveluttava tai jonka yrityskuva on ristiriidassa Sydänliiton järjestökuvan kanssa. Esimerkiksi liiton ravitsemussuositusten kanssa ristiriidassa olevat elintarvikkeet eivät sovi yhteistyön välineeksi.
Kaikilta yhteistyökumppaneilta Sydänliitto edellyttää ihmisoikeuksien ja ihmisten perusoikeuksien kunnioittamista sekä luonnonvaroja säästävien ja kestävää kehitystä edistävien periaatteiden noudattamista. Sydänliitto ei tee yhteistyö terveyttä vaarantavia tuotteita, kuten tupakkaa tai alkoholia valmistavan yrityksen tai yhteisön kanssa näiden tuotteiden myynnin edistämiseksi eikä tuotteitaan tai toimintaansa katteettomin terveyslupauksin markkinoivan yrityksen kanssa.
- Sydänliitto säilyttää kaikissa tilanteissa riippumattomuutensa ja itsemääräämisoikeutensa.
- Sydänliitto toimii eri yhteistyökumppaneiden kanssa tasapuolisesti ja puolueettomasti.
- Yhteistyöyritys ei voi vaikuttaa toiminnan eikä julkaisujen sisältöön.
- Yhteistyö perustuu avoimuudelle ja on julkista.
Tutustu tarkemmin Sydänliiton yhteistyön periaatteisiin: Yhteistyön periaatteet 18.9.2014