Yritysyhteistyö
Etsittekö luotettavaa yhteistyökumppania, jonka kanssa voisitte lähteä rakentamaan yrityksenne yhteiskuntavastuullisuuden tavoitteita?
Sydäntyö on eettisesti kestävä tuen kohde. Yhteistyökumppanina yrityksenne on mukana edistämässä suomalaista kansanterveyttä sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamista.
Kysy lisää yritysyhteistyön mahdollisuuksista, ja mietitään yhdessä miten voisimme edistää asioita sydänterveyden alueella. Yhteyshenkilömme yritysyhteistyössä ovat Eeva Hietalahti ja Esa Takala.
Esimerkkejä yhteistyömahdollisuuksista
- Yhteistyössä toteutetut kampanjat
- Tutkimusyhteistyö
- Yhteinen palvelukehitys
- Sydänmerkin käyttäminen kriteerit täyttävissä elintarvikkeissa ja ravintoloissa
- Sydänliiton tuotteiden jälleenmyynti
- Kampanjoiden, koulutusten, julkaisujen tai muiden toimintojen tukeminen
- Jäsenetujen tarjoaminen sydänyhteisölle
- Ilmoittaminen Sydän-mediassa
- Lahjoitukset tai tuotemyynnin kautta syntyvät lahjoitukset
Sydänliiton yhteistyökumppanit ja toimenpiteet 2022
Tutkimusyhteistyö
Vajaatoimintatutkimus
Sydänliitto toteutti vuosina 2020-2021 sydämen vajaatoimintaa sairastavien henkilöiden elämänlaatua ja hoitoa selvittävän tutkimuksen ja tekee tuloksista viestintää. Tutkimuksen tulokset julkaistaan vuonna 2022 lääkärilehdessä. Tutkimuksen mahdollistaa Boehringer Ingelheim.
Yhteiset kampanjat
Tupakoinnin lopettamisen kampanja helmikuussa ja toukokuussa
Sydänliiton, GSK:n ja Savon sydänpiirin yhteiskampanjan pääviesti tupakoitsijoille on pysyä savuttomana 28 päivää, jonka jälkeen tupakoitsija viisinkertaistaa mahdollisuutensa päästä tupakasta eroon pysyvästi.
Kampanjan keskiössä on sydan.fi-sivuilla oleva kampanjasivu, jonne tupakoitsijoita ohjataan mainoskampanjalla, joka tulee näkymään kattavana verkkomainontana, sosiaalisen median mainontana sekä lisäksi mainontana bussien selkänojissa ja pylväissä.
Kampanjasivuilla avataan nikotiinin vaikutuksia sydänterveyteen eri artikkelein, annetaan tukea päätökseen lopettaa sekä tarjotaan 28 syytä lopettaa tupakointi. Sivujen kautta on mahdollista ilmoittautua myös Savon Sydänpiirin 28 päivää ilman -tukiryhmiin tupakoinnin lopettamiseksi.
Kampanjaan liittyy myös 15.2. klo 18-19 pidetty verkkoluento tupakoinnin lopettamisesta, jossa vierailevana luennoitsijana toimi HUSin Keuhkoklinikan ylilääkäri, keuhkosairauksien erikoislääkäri Heikki Ekroos. Verkkoluennon tallenteen voi katsoa kampanjasivulta.
Helmikuussa 2022 käynnistyneen kampanjan toinen jakso on käynnissä toukokuussa 2022. Sydänliiton, GSK:n ja Savon sydänpiirin 28 päivää ilman -yhteiskampanja tupakoinnin lopettamiseksi jatkuu päivitetyillä mainosaineistoilla. Kevääseen päivitetty mainonta näkyy verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Esille nousee myös kansainvälinen tupakaton päivä, jota vietetään 31.5.
Maalis-huhtikuussa nostettiin sydämen vajaatoiminnan tunnettuutta
Kampanjan tavoitteena oli auttaa ihmisiä tunnistamaan sydämen vajaatoiminta oireita ja hakeutumaan ajoissa hoitoon. Kohderyhmänä olivat sydänsairaat ja verenpainetautia sairastavat. Noin 2 miljoonalla suomalaisella kohonnut verenpaine, kohonnut verenpaine yleistyy 40 ikävuodesta ylöspäin. Kohderyhmänä olivat myös diabeetikot ja sairastuneiden omaiset.
Kampanja näkyi monipuolisesti eri medioissa. Kampanjaan ja sydämen vajaatoimintaan voi tutustua täällä.
Toukokuussa nostamme yhdessä Pfizerin ja Aivoliiton kanssa esille pulssin tunnustelua – myös tupakoinnin lopettamisen kampanja jatkuu
Suomessa on arviolta 230 000 eteisvärinäpotilasta. Arvioidaan, että joka kolmas yli 55-vuotias tulee sairastumaan eteisvärinään. Yhä useampi voisi kuitenkin välttää aivoinfarktin, jos eteisvärinä havaittaisiin ajoissa. Ensimmäiset merkit eteisvärinästä voi löytää helposti: mittaamalla oman pulssinsa säännöllisesti. Tästä lähtökohdasta on tehty Pfizerin koordinoima Kansan liike -kampanja, jossa Sydänliitto on yhdessä Aivoliiton kanssa yhteistyökumppanina. Kampanja näkyy televisiossa sekä sosiaalisessa mediassa. Lisää tietoa asiasta tästä.
Sydänmerkki-järjestelmä
Sydänmerkki-järjestelmässä on mukana 87 elintarvikkeiden valmistajaa ja 45 kasvisten viljelijää. Toimijat löytyvät sivuilta www.sydänmerkki.fi. Sydänmerkin yrityksiltä perittävillä käyttöoikeusmaksuilla rahoitetaan Sydänmerkki-järjestelmän pyörittäminen ja sen markkinointi.
Sydänmerkki-järjestelmä ei rahoita sen omistavien liittojen (Suomen Sydänliitto ry:n ja Diabetesliitto ry:n toimintaa).
Palvelujen ja toimintojen toteuttaminen yhteistyössä
Tulppa-verkkovalmennus eli digitaalinen ryhmävalmennus sydänsairastuneelle
Olemme kehittäneet Tulppa-ryhmäkuntoutuksesta digitaalisille hoitopoluille suunnitellun Tulppa-verkkovalmennuksen sepelvaltimotautiin sairastuneille terveydenhuoltoon käytettäväksi. Mallia pilotoitiin OYSissa ja se on siellä myös otettu käyttöön osaksi digitaalista hoitopolkua. Tulppa-verkkovalmennus pyritään saamaan leviämään laajasti ympäri Suomea. Projektia tehdään yhteistyössä Amgenin ja julkisen terveydenhuollon kanssa. Vuonna 2022 keskitytään yhteistyössä Tulppa-verkkovalmennuksen markkinointiin ja käyttöönoton vauhdittamiseen monipuolisesti eri keinoin.
Hoitopolkukartoitusyhteisyö
Kartoitamme hyvinvointialueille rakennettavien hoitopolkujen tilannetta. Sekundääriprevention osalta teemme yhteistyössä Amgenin kanssa.
Muu yhteistyö
Tuotemyynti
Sydänliitto tekee Paletti Oy:n ja Karto Oy:n kanssa yhteistyötä adressien ja erilaisten onnittelukorttien osalta. Tämän yhteistyön kautta näitä on myynnissä eri kaupoissa ympäri Suomen. Lisäksi yhdistykset myyvät paikallisesti adresseja ja joulukortteja.
Potilasoppaat
Sydänliitto julkaisee sydänsairauksista erilaisia potilasoppaita, joihin tarjotaan logopaikkoja. Tällä hetkellä seuraavat yritykset ovat mahdollistamassa potilasoppaiden julkaisua: Sanofi, Boehringer-Ingelheim, Bayer, Astra Zeneca, Pfizer, Orion, Amgen, Bristol-Myers Squibb (Finland), Vifor Pharma
Jäsenedut
Sydänliitto tekee useiden yritysten kanssa jäsenetukumppanuutta. Jäsenetukumppanit löytyvät täältä.
Mediamyynti
Sydänliitto julkaisee jäsenille lähetettävää Sydän-lehteä sekä miljoonayleisön tavoittavaa sydan.fi -palvelua. Tutustu erilaisia mahdollisuuksiin mainonstaa Sydän-mediassa sekä katso mediamyynnin yhteystiedot.
Sydän-median mediatiedotEettiset periaatteet
Sydänliiton periaatteena yritysyhteistyössä on, että sydän- ja verisuoniterveyttä ei voi antaa minkään yhteistyökumppanin yksinoikeudeksi. Suomen Sydänliitto ei suosittele minkään yrityksen tuotteita sydänterveyttä edistävinä.
Sydänliiton yhteistyökumppani ei voi toimia alueella, joka on ristiriidassa sydän- ja verisuoniterveyden kanssa, on eettisesti arveluttava tai jonka yrityskuva on ristiriidassa Sydänliiton järjestökuvan kanssa. Esimerkiksi liiton ravitsemussuositusten kanssa ristiriidassa olevat elintarvikkeet eivät sovi yhteistyön välineeksi.
Kaikilta yhteistyökumppaneilta Sydänliitto edellyttää ihmisoikeuksien ja ihmisten perusoikeuksien kunnioittamista sekä luonnonvaroja säästävien ja kestävää kehitystä edistävien periaatteiden noudattamista. Sydänliitto ei tee yhteistyö terveyttä vaarantavia tuotteita, kuten tupakkaa tai alkoholia valmistavan yrityksen tai yhteisön kanssa näiden tuotteiden myynnin edistämiseksi eikä tuotteitaan tai toimintaansa katteettomin terveyslupauksin markkinoivan yrityksen kanssa.
- Sydänliitto säilyttää kaikissa tilanteissa riippumattomuutensa ja itsemääräämisoikeutensa.
- Sydänliitto toimii eri yhteistyökumppaneiden kanssa tasapuolisesti ja puolueettomasti.
- Yhteistyöyritys ei voi vaikuttaa toiminnan eikä julkaisujen sisältöön.
- Yhteistyö perustuu avoimuudelle ja on julkista.
Tutustu tarkemmin Sydänliiton yhteistyön periaatteisiin: Yhteistyön periaatteet 18.9.2014