Hyppää sisältöön

Luonnossa liikkuminen lähellä sydäntä

Luonnossa liikkuminen on lisääntynyt viime aikoina huomattavasti. Yhä useampi on saanut kokea luonnon hyvää tekevät vaikutukset. Mikä meitä houkuttelee liikkumaan luontoon?

Annukka Alapappila, liikunta-asiantuntija
Julkaistu 29.3.2021
Tarja ja Pekka Niemi sauvakävelylenkin tunnelmissa Jyväskylän Ladun majan terassilla. Kuva Risto Kihlström

Jyväskyläläisen kodin eteisessä kuuluu takkien suhina ja kenkien kopina. Pariskunta on lähdössä ulos luontoon. Tarja ja Pekka Niemi ovat innostuneita luonnossa liikkumisesta. Kunnosta ja terveydestä huolehtiminen tuntuu heistä tärkeältä.– Liikkuminen luonnossa on meille hyväksi. Ajatukset juoksevat paremmin, mielikin lepää ja se hyvänolontunne liikkumisen jälkeen, Pekka toteaa.

– Me olemme tottuneet ajatukseen, että mennään joka päivä ulos. Jos toinen ei malttaisi, niin toinen kannustaa mukaan. Tässä käy pientä kisaa itsensä kanssa, Tarja kertoo naurahtaen.

– Eipä ole jäänyt lähtemättä.

Tarjan ja Pekan on helppo kertoa luonnossa liikkumisen hyviä puolia: Luonnon monimuotoisuus innostaa.  Aina löytyy jotain uutta. Valon määrä, vuodenaika ja sää vaihtuvat ja myös se, miltä luonto näyttää, tuoksuu ja tuntuu.

– Luonnossa liikkuminen antaa voimia. Hiljaisuus ja kiireettömyys ovat tunteita, joista nautimme, Tarja kertoo innostuneena. – Olemme oppineet nauttimaan tässä ja nyt -ajattelusta.

Pekka kertoo, että he ovat kuin huomaamatta kävelleet vuoden aikana yli 700 kilometriä.

– Vaikea sitä on uskoa, kun kilometrimielellä emme liiku vaan siksi, että se tuntuu hyvälle.

Vaihtelevat maisemat, luonnon äänet ja tyytyväinen mieli ovat Pekan mielessä asioita, jotka vetävät luontoon.

– Ihan kuin palaisin juurilleni, luonnon helmaan ja osaksi luontoa. Hieno kokemus, joka löytyy niin lähellä kotia.

Oma tapa liikkua luonnossa

Tarjaa ja Pekkaa innostaa monipuolinen liikkuminen. Tutuiksi ovat tulleet metsäpolut, sulaan aikaan latupohjat ja monet kävelytiet. Kävelysauvat he ottavat yleensä mukaan. Joskus löytyy sopiva uintipaikka.

– Kunnon kohottaminen tulee kaupan päälle. Ylämäet nostavat sykettä, iloitsee Pekka. Muutama lenkki on takana uusilla karvasuksilla.

– Aina liikutaan vauhdilla, joka meille sopii. Vauhti ei ole tärkeintä vaan se, että hyvältä tuntuu, Tarja toteaa.

Vaikka luontoliikuntapaikat löytyvät läheltä kotia, joskus on kiva lähteä kauemmaksi. Vaihtelu virkistää luonnossa liikkujaa.

– Internetistä löytyy tietoa kansallispuistoista. Olemme tutustuneet Keski-Suomen kansallispuistoihin. Mahtavia paikkoja, kehuu Pekka.

Isommallakin porukalla on kiva lähteä liikkeelle, sillä siinä on omat hyötynsä.

– Meillä on tuttuvapariskunta, jonka kanssa liikumme. Heillä on hyvä lähialueen tuntemus, joten liikkuminen on helppoa. He ovat opettaneet, mistä hyvät sienipaikat ja vattu- ja mustikkametsät löytyvät, Tarja ja Pekka iloitsevat yhteen ääneen. Tarja kertoo, että pakkanen on pullollaan luonnon herkkuja.

Eväät kruunaavat luontoretken

Kyllä eväät kuuluvat luontoretkeen. Kahvi, tee, muutama voileipä ja pieni makea antavat energiaa jatkaa matkaa. Eväiden parissa voi rupatella, ihastella maisemaa tai vaikkapa ottaa valokuvia.

– Piimäkakun pala on poikaa ulkoilun lomassa, Tarja kehaisee.

– Makkaran paisto laavulla on maukas lisä kahville ja teelle, Pekka täydentää. Pitää vaan muistaa huolehtia tulen sammumisesta.

Eväiden laittaminen ole Tarjalle ja Pekalle iso juttu.

– Me tuomme suolaiset ja tuttavapariskunta makeat tai päinvastoin, Tarja kertoo.

 

Luonnossa liikkuminen antaa voimia arkeen

  • Aina ei tarvitse lähteä kauas. Vietä muutama hetki luonnossa istuen, vaikka omalla pihalla luontomaisemaa ihaillen. Anna mielesi rauhoittua ja verenpaineen laskea.
  • Pysähdy kauniin luontokuvan ääreen. Nauti kuvan maisemasta. Mieti, mikä kaunis maisema on sinulla muistoissasi. Sulje silmäsi ja nauti näkemästäsi.
  • Etsi puhelimestasi liikunta-aktiivisuusovellus. Useimmilta se löytyy. Katsopa joku kerta askeltesi määrä luonnossa liikkumisen jälkeen. Saatat yllättyä.

Katso myös Sydänliiton Youtube-kanavalta rauhoittumiseen sopivia mindfulness-harjoitus.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset