Siirry sisältöön

Olen kohta kahdeksakymppinen mies. Minä sain noin kolme vuotta sitten flimmerikohtauksen jota yritettiin hoitaa ensin lääkkeellä ja sen jälkeen sähköllä. Rytmi pysyi vuoden täysin normaalina kunnes se taas uusiutui. Kävin monenlaisissa tutkimuksissa (ultra, monta kertaa Holter, rasitus-EKG, sydämen varjoainekuvaus ym.) Tämän jälkeen rytmihäiriö jätettiin “päälle”. Näin on mennyt puolitoista vuotta ja olen pärjännyt suhteellisen hyvin paitsi että lepopulssi on ollut koko ajan epävakaa ja korkea. Mutta nyt tuli totaalinen muutos: Oloni tuntui voimattomalta, olin hirvittävän väsynyt ja päässä oli outo tunne. Mittasin verenpaineen ja paine oli hyvä mutta syke oli 31. Nyt on meneillään kokeilu, olen jättänyt Emconcor 2,5 mg kokonaan pois ja puolittanut Diovan Comp tabletin. Marevan puolikkaan otan edelleen. Aamulla syke on edelleen 30-36 ja päivälläkin alhaisempi aikaisempaan verrattuna. Johtuuko alhainen pulssi beetasalpaajasta ?

02/07/2016

Äkillinen muutos

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 5.7.2016
Päivitetty 4.6.2018

Selostus viittaa vahvasti siihen, että eteisvärinän lisäksi on kehittynyt korkea-asteinen, mahdollisesti täydellinen (III asteen) eteis-kammiokatkos eli “totaaliblokki”. Beetasalpaaja tulee lopettaa, mutta jos pulssi ei sillä korjaannu (mikä on todennäköistä), diagnoosi tulee varmistaa EKG:lla ja ohjata kysyjä tahdistimen asennukseen, mikä korjaa tilanteen.

05/07/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset