Siirry sisältöön

Hei! ikäni on 51 v. Olen syönyt Seloken ZOC 95 mg lääkettä yhden tabletin päivässä nyt jo useamman vuoden. Annettiin kammionlisälyönnin takia, kuulemma kyseessä on hyvänlaatuisia kammionlisälyöntejä. Nyt olen urheillut 5 kk 6 kertaa viikossa kävelyä tunnin lenkki tai pyöräilyä tunnin lenkki. Muuten kaikki hyvin, mut kun tulee ylämäki niin hengästyy äkkiä eikä meinaa päästä mäkeä ylös asti, henki meinaa salpautua. Onko mahdollista vähentää lääkitystä ilman lääkärin käyntiä?

01/06/2015

Santtu

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 8.6.2015
Päivitetty 4.6.2018

Hyvänlaatuisia eli terveen sydämen lisälyöntejä ei tarvitse hoitaa mitenkään. Jos niiden aiheuttamat oireet ovat haitallisia, voi kokeilla beetasalpaajaa, kuten Seloken. Usein lisälyöntien aiheuttamat vaivat vaihtelevat, joten hoidon ei tarvitse olla elinikäistä. Koska lääkitys on tarkoitettu pelkästään oireita lievittämään, sitä ei kannata jatkaa, ellei siitä ole selvää hyötyä (usein ei ole). Pitkäaikainen hoito ei myöskään ole järkevää, jos hoidon haitat, kuten beetasalpaajaan liittyvä suorituskyvyn huononeminen, ovat suuremmat kuin hyöty.

Yleensä lääkitysten aloitukset ja lopetukset tulisi tehdä yhteistyössä lääkärin kanssa. Jos on vakituinen hoitosuhde lääkäriin, häneen on syytä olla yhteydessä. Jos kyseessä oli satunnainen lääkärikontakti, kysyjän tapauksessa beetasalpaajahoidon voi lopettaa itsekin. Beetasalpaajaa ei pidä lopettaa yhtäkkiä, koska siitä voi seurata vieroitusoireena sydämentykytystä. Lopetus toteutetaan siten, että annos puolitetaan viikoksi, ja mielellään vielä käytetään neljännesannosta toisen viikon ajan, minkä jälkeen lääkkeen voi lopettaa.

08/06/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset