Siirry sisältöön

Hei, olen 47-vuotias mies. Sain 3.8.2015 infarktin ja tehtiin pallolaajennus. Lääkityksenä minulla on plavix 75mg x1, primaspan 100mg x 1 ja rosuvastatin sandoz 20mg x 1. Tapahtumapäivänä maksa-arvoni oli 23. Nyt 18.11. arvo oli 123 ja viikko sen jälkeen 148. Voiko kyseiset lääkkeet nostaa arvoja?

30/11/2015

Huolestunut

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 30.11.2015
Päivitetty 4.6.2018

Kyllä voivat. Plavix-lääkkeelle tämä kuvataan hyvin harvinaisena. Statiinitkin voivat nostaa maksa-arvoja, toisaalta myös valmiiksi lievästi kohonneet maksa-arvot voivat hoidon aikana laskeakin todennäköisesti rasvamaksan lievittymisen vuoksi. Varsinaista maksavaurion riskiä statiinihoidon aikana ei katsota olevan. Suositeltu käytäntö on, että jos maksa-arvo nousee hoidon aikana yli kolme kertaa viitealueen ylärajan suuruiseksi, hoito pitää keskeyttää ja maksa-arvoja seurata. Hoito voidaan myöhemmin aloittaa uudelleen edelleen arvoja seuraten. Jos arvot eivät normaalistu, pitää etsiä muita syitä.

30/11/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset