Siirry sisältöön

Sydämeeni tehty rasituskoe n neljä vuotta sitten ja heti tämän jälkeen sydämen ultra, missä todettu “kauniit, avoimet suonet molemmin puolin”. Tiheälyöntisyyteen ja rytmihäiriöihin sain bisobrolol n. 20 vuotta sitten ollessani 50-vuotias. Lääke ollut käytössä siitä asti annoksella 5-2,5mg. Rytmihäiriöitä ollut enemmän tai vähemmän ja vaihdellen siitä asti. Holterkin tehty ja siinä eteis-ja kammioperäisiä lisälyöntejä yht.n 900, Tällä hetkellä lisälyöntejä lähes päivittäin ja tuntuvat varsin hankalilta etenkin levossa ja yöllä. Kestävät todella pitkään. Aivan normaalin päiväpuuhailun ja pienenkin lenkkeilyn jälkeen hankala. Ei kipua eikä hengenahdistusta. Lääkitys nyt:bisobrorol 5 mg, losartan 12,5mg sekä metformin 500mg. Tilanne tällä hetkellä varsin ahdistava.

29/05/2016

Terttuliini

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 3.5.2016
Päivitetty 4.6.2018

Asiat ovat varsin hyvin, kun ei ole sepelvaltimotautia ja ilmeisesti ultraäänitutkimuksen mukaan sydämen rakenteet ovat muutenkin normaalit. Lisälyöntejäkään ei ole sellaista määrää, että ne haittaisivat sydämen toimintaa. Ikävää tietysti, että ne aiheuttavat epämiellyttäviä tuntemuksia. Kun sydämessä ei ole rakennevikaa, lisälyönneille ei voi sanoa olevan erityistä syytä. Parempi niin: taustavika ei olisi ilon aihe. Losartaanilääkityksestä päätellen kysyjällä on kohonnut verenpaine, ja kokonaishoitoon kuuluu pitää siitä hyvää huolta. Diabeetikolle verensokerin hallinta on tärkeää, ja diabeetikko tarvitsee usein kolesterolilääkkeen, mikä tarve tulisi lääkärin arvioida. Liikuntaa ei pidä pelätä sikä siitä luopua.

03/05/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset