Siirry sisältöön

Mieheni sai pe 12.6.2015 ryhmihäiriöitä ja pulssi oli 220. (häneltä meni taju ja ystävä antoi tekohengitystä) Hänet vietiin ambulanssilla sairaalaan, josta hän lähti sykkeen ollessa 140. Omalla vastuulla. Hän on siitä lähtien ollut väsynyt ja rintaan pistää. Nyt hän luulee, että se johtuu siitä, kun ystävä hakkasi keuhkoihin ja antoi tekohengiystä. Hän lupasi huomenna 16.6. mennä sairaalaan, jos vielä huono olo ja pistää keuhkoon. Pitäisikö heti mennä sairaalaan? Mies on itsepäinen härkä, eikä millaan menisi. Kuolema kuitenkin oli aika lähellä perjantaina. Kiitos tiedosta. Kohta kesäloma.

15/06/2015

Kesälomalle juhannuksena

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 15.6.2015
Päivitetty 4.6.2018

Rytmihäiriö on vakava, kun syke on 220/min, ja verenkierto voi hyvinkin heikentyä niin paljon, että tajunta menee, kuten kysytyssä tapauksessa. Mistä jälkeenpäin tullut pistävä rintakipu on tullut, on vain arvailtavissa. Jos on annettu painantaelvytystä, rintakehä voi hyvinkin olla kipeä jälkikäteen. Hoito jäi kuitenkin kesken omatoimisen kotiutuksen vuoksi, ja 140:n pulssi ei ole hyvä hetki lähteä kotiin. Heikko yleisvointi voi siis johtua hoidon keskeneräisyydestä. Tässä mielessä yhteydenotto päivystykseen, jossa tapauksen yksityiskohdat tunnetaan, on hyvinkin paikallaan, aluksi vaikkapa puhelimitse.

15/06/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset