Hyppää sisältöön
Etusivu / Terveys & Hyvinvointi / Tomi Mäkelä pyöräilee työmatkansa melkein säässä kuin säässä

Tomi Mäkelä pyöräilee työmatkansa melkein säässä kuin säässä

Työmatkapyöräilijälle jokainen päivä on seikkailu, josta ei tilanteita puutu, sanoo pyöräilyyn hurahtanut Tomi Mäkelä. Ruuhkien välttäminen, ympäristöasiat ja terveyshyödyt motivoivat pyöräilemään.

Tiina Eloranta
Julkaistu 29.11.2013
Päivitetty 6.9.2018
Tomi Mäkelä pyöräilee cyclocross-tyyppisellä pyörällä, josta hän on jättänyt lokasuojat pois. Kuva Tiina Eloranta

Marraskuinen aamu on valjennut kosteana. Pyöräillessä kura roiskuu, ja sen kyllä huomaa. Tomi Mäkelän pyörä tarvitsee pesua.

Pyörän matkamittariin on pyörähtänyt juuri uusi lukema, 28 773 kilometriä. Siis melkein 29 000 kilometriä. Tarkistan lukeman kahteen kertaan. Onneksi matkamittarin lasi on pysynyt puhtaana.

Mäkelää, 38, hymyilyttää. Tosiaankin, kymmenessä vuodessa kilometrejä on ehtinyt kertyä melkoisesti.

Mäkelä ei päivän harmaudesta piittaa.
– Kun lähden heti aamusta liikenteeseen, ei herääminenkään tunnu vaikealta. Töissä olen heti virkeä.

Mäkelä asuu Tapanilassa. Työpaikka sijaitsee Vallilassa. Työmatkaa kertyy päivässä noin 21 kilometriä, vähän reitistä riippuen.

Pyöräilystä elämäntapa

Se lähtee usein liikkeelle kokeilusta.

Tomi Mäkelän työpaikka järjesti uintitekniikkakurssin kymmenisen vuotta sitten. Sitten Mäkelä vaihtoi uinnin hölkäksi. Seuraavaksi kokeiluun tuli työmatkapyöräily.
– Työt vaihtuivat toimistohommiin ja painoa oli liikaa, Mäkelä myöntää.

Vuonna 2005 hän innostui ympärivuotisesta pyöräilystä. Nykyään matkamittariin kertyy vuosittain 3 000–4 000 kilometriä. Painokin on pudonnut kymmenen kiloa.
– Pyöräily on minulle elämäntapa, Mäkelä myöntää. Työmatkan kulkeminen pyörällä tai junalla vie saman ajan eli puolisen tuntia.

Kuten moni muukin, lapsena Mäkelä pyöräili lähes kaikki matkat. Joskus lauma lapsia pyöräili luistinradalla: ajoivat lumipenkkaan ja tekivät siitä kuperkeikkoja.
– Nykyajan temppupyöräilyä, Mäkelä vinkkaa.
– Kyllä siinä oppii kantapään kautta, miten pyörää käsitellään.

Sitten tuli kevari-ikä. Mäkelä ajoi kevytmoottoripyörällä paikasta toiseen, ja kuntoilut jäivät reiluksi kymmeneksi vuodeksi.

Lapsena Mäkelä pyöräili talvet ilman nastarenkaita, mutta ei enää. Mäkelän työmatkalle sattuu muutama alamäki, joissa talvellakin pyörän vauhti voi nousta 30 kilometriin tunnissa. Jos mäki on jäässä, voi tottunuttakin pyöräilijää vähän jännittää. Mäkelä myöntää, että siitä se pyöräilyn suola saattaa löytyäkin, jännityksestä.

Yleensä Mäkelä vaihtelee työmatkan reittiä sään ja kelin mukaan.
– Mitä haastavampi keli, sitä enemmän olen matkasta innoissani. Jos voitan kelin, silloin voitan yhden haasteen.

Osa pyöräilijöistä pelkää syksyn liukkaita lehtikelejä. Haastetta riittää myös keväisinä päivinä, kun aamulla on vielä kantava keli ja illalla luminen sohjo on pehmentynyt upottavaksi. On myös aamuja, jolloin Mäkelä jättää pyöränsä varastoon. Silloin hän juoksee töihin.

Mars pyöräilemään!

  • Mitä enemmän pyöräilet, sitä enemmän kuntosi paranee.
  • Säännöllinen pyöräily parantaa kestävyyskuntoa sekä suojaa sydän- ja verisuonisairauksilta.
  • Työmatkojen pyöräilyn pitää olla helppoa ja nopeaa, jotta se kannustaa valitsemaan kulkuvälineeksi polkupyörän muiden kulkuvälineiden sijaan.

Lähde: Minna Aittasalo, dosentti, UKK-instituutti

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi