Hyppää sisältöön
Etusivu / Lehdistötiedote / Koululainen yksin kotona – miten rajata ruutuaikaa?

Koululainen yksin kotona – miten rajata ruutuaikaa?

Lapset jäivät kesälomalle ja päivät täyttyvät kivasta lomatekemisestä - vai täyttyvätkö? Suomessa lapset saavat nuorempana älypuhelimen kuin missään muualla maailmassa. Pientenkin alakoululaisten päivät saattavatkin ilman aikuisen valvontaa hujahtaa kuin huomaamatta, nenät ruuduissa. Lapsetkin tunnistavat haasteen tutkimuksissa.

Lapset jäivät kesälomalle ja päivät täyttyvät kivasta lomatekemisestä – vai täyttyvätkö? Suomessa lapset saavat nuorempana älypuhelimen kuin missään muualla maailmassa. Pientenkin alakoululaisten päivät saattavatkin ilman aikuisen valvontaa hujahtaa kuin huomaamatta, nenät ruuduissa.

Digitaalinen maailma tarjoaa päättymättömänä virtana houkuttavaa ja koukuttavaa sisältöä. Vanhemmatkin tunnistavat pulman, että lasten itsesäätelykyky – kyky viivyttää välitöntä mielihyvää – on vielä kehittymätön. Lapsille on liki mahdotonta säännöstellä omaa ruutujen käyttöään, he tarvitsevat siihen aikuisen apua.

“Tämän hetken ja tulevaisuuden tärkein digitaito lapsille ja aikuisille on taito osata olla ilman ruutujakin. Aivoille erittäin haastavaa ovat jatkuvat keskeytykset erilaisten heräteviestien eli notifikaatioiden muodossa. Esimerkiksi jo 11-vuotiaalle voi olla yli 2000 notifikaatiota viikossa pelkästään Snapchatista kertovat vanhemmat”, kuvaa ilmiötä Taina Sainio, kasvatuksen ja opetuksen asiantuntija Sydänliiton Neuvokas perheestä.

Lapsetkin tunnistavat haasteen tutkimuksissa. Kouluterveyskyselyn (2023) mukaan 38,8% 10-11-vuotiaista lapsista kertoi yrittäneensä viettää netissä vähemmän aikaa siinä onnistumatta. Kokemus siitä, että pitäisi viettää aikaa muutoin kuin netissä on lapsilla lisääntynyt. Erityisesti tytöillä netistä irrottautumisen vaikeuden kokemus on kasvanut 42,9 prosenttiin kuuden vuoden takaisesta 31,8% (Kouluterveyskysely, 2017).

Miten aikuinen voi auttaa lasta rajaamisessa ja mitä tilalle?

  • Sovi päiväohjelmasta, kun lapsi on yksin päivät kotona. Paljonko saa olla ruuduilla ja mitä muuta tehdään. Koululainen voi tarvita apua ruuduttomien hetkien suunnittelussa, vaikka sanoisikin “kyl mä jotain tekemistä keksin”.
  • Rajaa ruutuaikaa ja sisältöjä. Voit asettaa päiväkohtaisen rajan, yölukituksen ja lisäksi voit parantaa turvallisuutta esim. estämällä sivustoja. Puhelimella vietettyä ruutuaikaa voi rajata ruutuaikasovelluksilla (esim. Family link, Apple Family, Screen Time).
  • Keskustelu sisällöistä. Se mitä vanhempien sosiaalisen median syötteessä näkyy ei ole samaa kuin lapsen tai nuoren. Ohjaa lapselle tapoja säädellä omaa syötettä käyttämällä “en halua nähdä tätä” tai lopettamalla sisällön seuraamisen.

Kesälomatekemistä ilman ruutuja

Kun rajaamme puhelimella olemista tai pelaamista, mihin kaikkeen aikaa jää enemmän? Joskus lapset tarvitsevat aikuisen ideoita ja pientä innostusta siihen, mitä voisi leikkiä tai tehdä. Aikuinen voi ehdottaa ja antaa muutaman idean, ja usein se riittää. Pieni innostaminen auttaa alkuun.

”Vaikka lasten ja nuorten sosiaalisuudesta osa tapahtuu digimaailmassa, ovat ruudut silti aikasyöppöjä ja kuormittavat lastakin. Ruutuaikaa, joka on pois lapsen mahdollisuuksista saada riittävästi liikuntaa, leikkiä, unta ja kasvokkaisia kohtaamisia, on tärkeää rajoittaa.”, rohkaisee Sainio.

  1. Kaveritreffejä. Kenen kaverin, serkun tai sukulaisen kanssa voisi sopia ulkoilusta tai leikeistä?
  2. Aku Ankat ja muut kirjat esille. Vanhoja kirjoja voi lukea uudestaan tai hakea kirjastosta uusia. Jos lukeminen on vaikeaa tai epämieluisaa, pieni palkinto kirjan lukemisesta voi innostaa.
  3. Lautapelit ja pelikortit esille. Anna pelien olla näkösällä, niin ne houkuttelevat pelaamaan. Myös ulkona viltillä pelaaminen on mukavaa.
  4. Piknik-retki kaverin tai kirjan kanssa puistoon tai omaan pihaan.
  5. Muovailut ja rakentelut. Legot tai muovailuvahat? Jos aikuinen auttaa alkuun illalla, saattaa niiden tekeminen edistyä kummasti päivällä.

Lisää ruuduttomia kesälomavinkkejä ja kesälomabingon löydät uudesta neuvokasperhe.fi artikkelista: Kesäbingo – ideoita tekemiseen kesälomalla.

 

Lisää tietoa ja yhteydenotot:

Taina Sainio
Kasvatuksen ja opetuksen asiantuntija
Sydänliiton Neuvokas perhe
taina.sainio@sydanliitto.fi
+358 40 5360472

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi