Hyppää sisältöön
Etusivu / Terveys & Hyvinvointi / Haluatko olla toisten energiasyöppö?

Haluatko olla toisten energiasyöppö?

”Viime kesästä ei voi kyllä valittaa” -lause tuntui olevan hyvin tyypillinen kesälomien jälkeen käytävissä keskusteluissa. Oli niin upea kesä, että ei voi valittaa. Jäin pohtimaan tuota lausetta, kun sehän lähtökohtaisesti antaa sellaisen oletuksen, että on jotain valittamisen aihetta. Että ajattelemme, että kesästä kuuluisi valittaa, mutta tällä kertaa näin ei voi tehdä. Kyseinen sanonta ei ole ainoa, vaan vastaavia jo lähtökohtaisesti negatiivisia on useita suomen kielessä. Onko niin, että meillä suomalaisilla on tapana ajatella näin?

Eeva Hietalahti
Julkaistu 21.9.2018
Päivitetty 26.2.2019

Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen valtavaan määrään pientä valitusta, mitä on nähtävissä ja kuultavissa kaikkialla. Oli se sitten sosiaalisessa mediassa, kotona tai työpaikalla. Milloin bussiyhteydet ovat huonontuneet niin, että matkan pituus on lisääntynyt 5-10 minuuttia ja milloin yksittäinen tarjottu ruoka oli huonoa.

Tulee mieleen se, että meneekö suurella osalla ihmisiä niin hyvin, että näinkin pienistä asioista kannattaa valittaa. Onhan se ikävää, että matka kestää vähän pidempään – mutta voiko asiaa ajatella positiivisuuden kautta? Eli vaikka niin, että se tarjoaa mahdollisuuden lukea lehteä tai kirjaa bussissa pidempään. Ja taas toisaalta, eiköhän meidän kaikilla tuhraudu päivän aikana nuo samaiset 5-10 minuuttia johonkin muuhun suunnittelemattomaan.

Valittaminen syö energiaa sekä itseltä että erityisesti siltä, joka sitä kuuntelee tai lukee. Yhdessä valittaminen vielä nostaa asiat vieläkin suuremmiksi kuin mitä ne alun perin olivat. On ymmärrettävää, että aina ei jaksa olla positiivinen ja on helppo luisua valittamisen tielle. Mutta toisaalta, jos jättäisimme sen kaiken pois, voisimme varmasti paremmin. Julkisuudessa on olemassa monia esimerkkejä henkilöistä, joiden positiivinen luonne enemmänkin energisoi muita.

Kannustankin nyt kaikkia syksyn pimentyessä kuuntelemaan itseään ja omaa tapaa kommunikoida. Voimmeko omalla toiminnallamme parantaa muiden kanssaihmisten elämää, piristää ja ilahduttaa. Tulevan loka-marraskuun ei tarvitse olla harmaa vaan värikäs.

Aurinkoista syksyä!

Eeva

 

Eeva Hietalahti

Markkinointi- ja viestintäjohtaja

eeva.hietalahti@sydanliitto.fi

040 5861919

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi