Siirry sisältöön

Namaste – keho ja mieli kuntoon joogalla: Tarun kotijoogasuosikit

Oletko kokeillut joogaa? Nyt on hyvä aika aloittaa jooga kotona: päästää irti turhasta stressistä ja huolista. Verkossa on tarjolla monenlaisia joogatunteja kaikentasoisille joogaajille – tässä muutamia suosikkejani.

Taru Utriainen
Julkaistu 6.5.2020
Kuva: Shutterstock

Löysin joogan alun perin jo vuosia sitten. Olin tanssinut balettia pitkään ja kaipasin jotain tasapainottamaan sen turhan vahvaa suorituskeskeisyyttä. Rentouttava ja hidastempoinen jooga tuntui hyvältä ajatukselta. Se ei kuitenkaan ollut rakkautta ensisilmäyksellä, vaan kesti pitkään, että pystyin täysin uppoutumaan joogan maailmaan.

Hengitystekniikka oli aluksi vaikea sisäistää ja suorituspaineet nousivat pintaan nähdessäni muiden ”asanoita” eli asentoja, kuten päälläseisontoja. Nämä asennot ovatkin usein niitä, jotka monilla tulevat joogasta ensimmäisenä mieleen: syvää keskittymistä, venyvyyttä ja kehonvoimaa vaativia liikkeitä ilman minkäänlaisia horjumisen tai epävakauden merkkejä. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus.

Palasin joogan ääreen uudelleen ja uudelleen. Aloin ymmärtää, mistä on oikeasti kyse – mielen ja kehon yhteydestä. Siitä, että vaikka harjoituksen alussa tuntisin oloni stressaantuneeksi tai väsyneeksi, sen loputtua olo olisi tyynempi ja rentoutuneempi kuin aikaisemmin.

Jokainen joogaharjoitus on kuin tutkimusmatka omaan kehoon, oli se sitten viideksi minuutiksi tai kahdeksi tunniksi kerrallaan. Hengitän syvään, suljen silmät ja etenen sarjan mukana omalla painollani, joskus raskaamman ja joskus kevyemmän kaavan mukaan. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, ettei luovuta heti.

Joogaa voi harjoittaa monin eri tavoin – löydä oma suosikkisi

Joogan tyylisuuntausten kirjo on valtava ja joogan lajeja on monenlaisia: hathajooga, yin-jooga, astangajooga, flow-jooga ja hotjooga. Näistä jälkimmäinen tarkoittaa yksinkertaistettuna kuumaa joogaa, eli joogaamista esimerkiksi saunan lämmössä.

Omiin joogasuosikkeihini kuuluu erityisesti flow- ja astangajoogien erilaiset variaatiot. Niissä yhdistyy ihanan sulavasti liikkeiden vaihdot: venyttävistä lattialiikkeistä raskaampiin tasapainotteluihin ja kehonhallintaan erilaisten liikesarjojen avulla. Yin-jooga on myös kokeilun arvoinen. Se on hidas, passiivinen ja jopa meditatiivinen tai terapeuttinen joogamuoto, joka sopii erityisesti aloittelijoille.

Kotijoogaa verkossa – tarjolla sisältöä joka lähtöön

Maksuttomat joogatunnit ovat yleistyneet verkossa viime aikoina. Yhä useammat joogasivustot tarjoavat sisältöään ilmaiseen kokeiluun. Yksi lempisivuistoistani, yogaia.com tuo laajan valikoiman nettijoogaa jokaisen omaan kotiin.

Yogoben videokirjastosta löytyy monipuolisesti eri-ikäisten ja -taustaisten joogaohjaajien suunnittelemia tunteja ruotsiksi ja englanniksi.

Myös poweryoga.com ja corepoweryogaondemand.com ovat avanneet arkistojaan kotijoogaa varten. Erityisesti niiden tarjoamat keskivartaloon painottuvat joogatreenit sopivat kaikentasoisille joogaajille: niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin lajin harrastajille.

Kuuluisa lisensioituja tunteja kauppaava uusiseelantilainen yritys Les Mills tarjoaa maksuttomia ja laadukkaita ryhmäliikuntatunteja heidän verkkosivuillaan ”At Home Workouts” -osiossa. Näistä ehdoton suosikkini on Body Balance. Siinä yhdistyvät joogan perusliikkeet hyväntuulisen, rauhallisen musiikin tahtiin jumppamaisen session muodossa. Ja mikä parasta, taustalla pääsee ihailemaan Uuden-Seelannin upeita maisemia!

Kuntosali Fressi on live-striimannut joogaa koronakriisin aikana Fressi TV:n kautta. Katso tarkempi aikataulu heidän nettisivuiltaan.

Myös kuntosali Elixialta löytyy 20 päivän joogahaaste sivuiltaan. Se koostuu lyhyistä, pilkotuista harjoituspätkistä, joita on tarkoitus tehdä päivittäin.

Joogaa Youtubessa

Jos joogasivustojen ilmaiset kokeilujaksot eivät vielä innosta, suosittelen kokeilemaan maksuttomia ja helposti saatavilla olevia joogatunteja Youtubesta. Sieltä jos jostain löytyy jokaiselle jotakin. Lempikanavani, kuten Yoga with Adriene, SarahBethYoga ja Yoga with Kassandra sisältävät eripituisia ja eritasoisia englanniksi ohjattuja tunteja kaikille joogasta kiinnostuneille.

Haluaisin sanoa, että erityisesti näinä aikoina on tärkeää pitää huolta itsestään ja rauhoittaa mieltä joogan parissa, mutta todellisuudessa itsensä kuunteleminen on tärkeää kaikkina aikoina – oli maailmassa valloillaan viruspandemia tai ei.

Ihania ja nautinnollisia joogahetkiä kaikille! Namaste.

 

 

Lue lisää:

Ryhmäliikuntatunnit muuttivat verkkoon

Pää pystyyn ja taukoja työhön!

 

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset