Hyppää sisältöön
Etusivu / Miten Sydänten sankarit® syntyi ja pääsi ehdolle Vuoden varainhankintateoksi?

Miten Sydänten sankarit® syntyi ja pääsi ehdolle Vuoden varainhankintateoksi?

Finnish Comms Awardsin shortlistaus Vuoden varainhankintateoksi on meille iso tunnustus. Matka tähän pisteeseen vaati paljon rohkeutta ja työtä, kirjoittaa Pertti Keinänen blogissaan.

Pertti Keinänen, varainhankintapäällikkö
Julkaistu 3.10.2025
Sydänten sankareiden lanseerauskampanjassa kerrottiin kolmen sydänsairaan, Maijun, Erkin ja Väinön, tarinat.

Kun kuukausilahjoitus oli kirosana

Sydänliitolla oli ongelma: kuukausilahjoittaminen ei kiinnostanut ketään. Ei, vaikka sydän- ja verisuonisairaudet ovat suomalaisten tappaja numero yksi. Useat kampanjointiyritykset olivat päättyneet kannattamattomina. Ja juuri kuukausilahjoittaminen olisi järjestölle kustannustehokkain tapa turvata pitkäjänteinen työ.

Kun aloitin Sydänliiton varainhankintapäällikkönä syksyllä 2022, yksi tiimini asiantuntijoista sanoi: “Kuukausilahjoitus on kirosana.” Se kertoi turhautumisesta. Mutta ajattelin, ettei ole mitään syytä, miksi emme voisi onnistua siinä, missä muut järjestöt ovat onnistuneet.

Aloittaminen vaatii rohkeutta

Ehdotin uutta konseptia, joka tekisi kuukausilahjoittamisesta houkuttelevaa. Johtoryhmä ja hallitus antoivat täyden tuen – ja vapaat kädet. Se oli voimaannuttavaa, mutta samalla hirvitti: tiesin, että lupaukset oli lunastettava.

Nimi oli minulla mielessä jo ennen kuin aloitin Sydänliitossa: Sydänten sankarit. Se on mielestäni edelleen hauska ja monimerkityksellinen – ja se antaa lahjoittajien olla sankareita, jotka raivaavat tietä terveemmälle tulevaisuudelle. Hain nimelle tavaramerkkisuojan ja kutsuin mukaan myös Sydänliiton valtakunnalliset jäsenjärjestöt, jotta viestintä kattaisi laajemmin erilaisia sydänsairauksia.

Yhteistyö nosti idean lentoon

Sydänten sankareiden Pumppis-maskotti hyppii

Pumppis kannustaa Sydänten sankareita lahjoittajaviestinnässä.

Seuraavaksi tuli aika etsiä luova toimisto kumppaniksi konseptin rakentamiseen. Kilpailutuksessa BBO Creative vakuutti sekä osaamisellaan että innostuksellaan. Jälkeenpäinkin olen todella iloinen, että valitsin heidät. BBO:n porukan kanssa työskentely oli aina kivaa ja työn jälki vakuuttavaa.

Yhteistyössä syntyi konseptin kirkas idea, visuaalinen ilme ja yksi kampanjan rakastetuimmista elementeistä: virtuaalinen maskotti Pumppis, joka animoitiin ilmaisemaan tunteita ja viestejä.

Lanseeraus ja oppimisen matka

Helmikuussa 2024 Sydänten sankarit näki päivänvalon, kun toteutimme monikanavaisen lanseerauksen: TV, ulkomainonta, lehdet, some ja vaikuttajayhteistyö. Näkyvyys oli laajaa ja toi uusia lahjoittajia, mutta huomasimme pian, että yleinen viesti sydänterveystyöstä ei riitä. Aloimme etsiä terävämpiä viestintäkärkiä ja puhua avoimesti kohtaamistamme ongelmista ja pyytää lahjoittajia apuun.

Kun Suomen hallitus ilmoitti suurista leikkauksista järjestöjen rahoitukseen, käänsimme kriisin mahdollisuudeksi. Kerroimme rehellisesti, mitä leikkaukset merkitsivät ja miksi tuki oli juuri nyt tärkeää. Pyysimme omia asiantuntijoitamme kampanjakasvoiksi. Yksi uutiskirje toi parhaimmillaan 40 uutta kuukausilahjoittajaa. Myös kertalahjoittajista kuukausilahjoittajia rekrytoiva telemarkkinointi alkoi systemaattisen kehittämisen myötä toimia koko ajan paremmin.

Kymmenkertainen määrä lahjoituksia

Kuukausilahjoittamisesta on hyvää vauhtia tulossa yksi Sydänliiton toiminnan tukipilareista – ainakin perustus tälle tukipilarille on valettu hyvin. Lahjoitusmäärä on kymmenkertaistunut verrattuna aikaan ennen konseptiuudistusta.

Olen hyvin kiitollinen lahjoittajillemme, jotka ovat ottaneet sydänterveyden ja sairastuneiden tukemisen sydämenasiakseen. Jokainen uusi lahjoittaja ilahduttaa.

Onnistuminen vaati monia asioita. Tarvittiin oikeat kumppanit. Tarvittiin varainhankintatiimini kyvyt ja luottamus onnistumiseen. Tarvittiin koko organisaation ammattilaisten asiantuntemus, osallistuminen ja kannustus.

Onkin painotettava sen merkitystä, että meillä Sydänliitossa on varainhankintamyönteinen kulttuuri, jossa rahan pyytämiseen suhtaudutaan luontevasti. Se ei ole epämiellyttävää kerjäämistä, vaan se on sitä, että annetaan lahjoittajille mahdollisuus tulla osaksi Sydänliiton tarinaa ja jättää hyvä jälki maailmaan. Tällaisessa kulttuurissa varainhankinta voi kukoistaa.

Viestintäalan kilpailu Finnish Comms Awards julkaisi shortlistansa 2.10., ja Sydänliiton uudistunut kuukausilahjoitusohjelma Sydänten sankarit on ehdolla Vuoden varainhankintateoksi. Kilpailu jatkuu kilpailutöiden pitchauksilla tuomariston edessä 22.10., ja palkinnot jaetaan 24.10. palkintogaalassa Helsingissä.

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi