Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Aloita liikunta kevyesti sydäntapahtuman jälkeen

Sairaalasta kotiin palatessa liikunta on hyvä aloittaa pian ja maltillisesti liikuntaa vähitellen lisäten.

Paula Mannonen ja Annukka Alapappila
Julkaistu 20.5.2015
Naiset ulkoilemassa

Jos olet saanut ohjeet sairaalasta, noudata niitä. Muussa tapauksessa voit harjoitella artikkelin Ensimmäiset kuusi viikkoa kuvatun kävelyohjelman mukaan.

Liikunta on tärkeää myös pidemmällä tähtäimellä. Sydämen ja verenkieroelimistön kuntoa parantavat vaikutukset syntyvät nimittäin pikku hiljaa säännöllisen liikkumisen seurauksena.  Nyrkkisääntö säännöllisyydelle on 30–60 minuuttia päivässä. Se voi koostua yhdestä tai useammasta jaksosta.

Pelkkä mukava maleksiminen ei vielä riitä kuntovaikutuksiin.  Rehkiä ei tarvitse, mutta lievä hengästyminen ja hienoinen hikoilu ovat hyviä mittareita tuloksia tuovasta tehosta.  Liikkuessa pitäisi kuitenkin pystyä puhumaan normaalisti ja puuskuttamatta.

Keho liikkumaan

Ihmislaji on kehittynyt liikkumaan ja kehon toiminta häiriintyy käytön puutteessa. Nykyaikainen elämänmuoto ei yleensä pakota meitä käyttämään lihaksia, joten liikuntaa pitäisi harrastaa erikseen tai lisätä sitä päivittäisiin rutiineihin. Perimäämme on kuitenkin kirjoitettu myös haluttomuus kuluttaa kaloreita turhan päiten. Silloin kun ruokaa oli vähän, energiaa piti säästää tarpeeseen.  Nykyisin ongelmana on energian kuluttaminen.

Normaali nälän tunne on elimistön ilmoitus ravinnon tarpeesta.  Liikunnan tarpeelle ei ole kehittynyt vastaavaa varoitusmerkkiä. Lähes koko ihmisen olemassaolon ajan elannon hankkiminen on automaattisesti vaatinut liikkumista. Koneiden, kauppojen ja lämpimien asuntojen aikakaudella päätös kunnon vaalimisesta on kuitenkin tehtävä tietoisesti.

Lue myös Täytyykö rasitusta varoa?

Sydänliiton jäsenyydestä on iloa ja etua. Liittymällä sydänyhdistyksen jäseneksi saat monipuolisia jäsenetuja ja mahdollisuuden osallistua sydänyhteisön toimintaan. Samalla tuet tärkeää sydäntyötä, jolla edistetään sydänterveyttä, ehkäistään sydänsairauksia ja tuetaan sairastuneita. Meille jäseneksi ovat kaikki tervetulleita olitpa sitten sairastunut, sairastuneen läheinen tai muuten vaan sydänasioista kiinnostunut.

Lue seuraavaksi

E
Kuntoutuminen
Lue artikkeli
E
Kuntoutuminen
Lue artikkeli
E
Sairastuneen liikunta
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
15.4.2019

Sydämen asialla

Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
T
Ylipaino
Lue artikkeli
E
Palveluita sairastuneelle
Lue artikkeli
R
Ruoka ja hyvinvointi
Lue artikkeli