Täytyykö rasitusta varoa sydäntapahtuman jälkeen?

Suorituskyvyn yksilöllisyyden vuoksi liikuntatehon tärkein mittari löytyy omista tuntemuksista. 

Paula Mannonen
Julkaistu 31.8.2018
Kuva Jarno Hämäläinen

Sydäntapahtuman jälkeen on aina syytä aloittaa rauhallisesti ja lisätä liikkumisen määrää ja rasitusta vähän kerrallaan. Suorituskyky sydäntapahtuman jälkeen riippuu sairaudesta ja sen vakavuusasteesta. Liikkumisen tehoon vaikuttavat myös ikä, yleiskunto ja se, kuinka paljon on aikaisemmin harrastanut kuntoilua.

Suorituskyvyn yksilöllisyyden vuoksi liikuntatehon tärkein mittari löytyy omista tuntemuksista.  Sydäntapahtuman jälkeen on aina syytä aloittaa maltillisesti ja lisätä liikkumisen määrää ja rasitusta vähän kerrallaan. Toipumisen edetessä ja kunnon ylläpitovaiheessa voi sitten tehdä kaikkea, mikä ei tunnu pahalta tai rasita kohtuuttomasti. Sydänlääkkeiden yhtenä tehtävä on mahdollistaa liikunta.

Hikoilu, hengästyminen ja sykkeen nousu ovat luonnollisia asioita liikuttaessa, eikä niitä tarvitse pelätä. Jos olo liikkumisen jälkeen on huono tai väsynyt, rasitus on ollut liian kova. Omia tuntemuksiaan kuuntelemalla löytää itselleen sopivan tehon. Ei kannata huolestua, jos jonakin päivänä ei jaksa yhtä paljon kuin toisena, sillä vireystila vaihtelee monista eri syistä.

Sopivaa liikuntatehoa voidaan terveydenhuollossa arvioida rasituskokeen tai Kuuden minuutin kävelytestin avulla. Liikunnan tehoa voidaan mitata sekä sykemittarilla että koetun kuormittavuuden mukaan.

 

Lue myös Liikunnan hyödyt sydämelle ja verenkierrolle

Lue seuraavaksi