Hyppää sisältöön

Ikäihmisen terve suu antaa syyn hymyillä

Toimiva ja kivuton suu kuuluu hyvään elämänlaatuun. On tärkeää huomata ja hoitaa suusairaudet ajoissa, sillä suun tulehdukset ovat riski yleisterveydelle. Hampaiden ja hammasproteesien päivittäinen puhdistaminen sekä terveellinen ruokavalio ovat tärkeimmät tekijät ikäihmisen suusairauksien ehkäisemisessä.

Mari Kauhaniemi
Julkaistu 30.10.2020

Suun terveys on tärkeä osa ikääntyneen hyvinvointia ja yleisterveyttä. Suun ja hampaiston kunto heijastuu niin ravitsemukseen, sosiaaliseen elämään kuin koettuun elämänlaatuunkin. Terve suu parantaa mahdollisuuksia syödä monipuolista ravintoa ja näin pienentää aliravitsemuksen riskiä. Terveellä suulla on myös helpompi hymyillä, sillä siisti hampaisto koetaan usein osaksi sosiaalista hyväksyttävyyttä. Hyvä suun terveys pienentää myös suun tulehduskuormaa ja vähentää suun alueen kiputiloja. Ylipäätään hyvällä suun terveydellä on myönteinen vaikutus moniin sairauksiin ja niiden hoitoon. Suun tulehdussairauksilla on todettu yhteys muuhun terveyteen muun muassa sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen ja keuhkokuumeen osalta.

Terveen suun ylläpitäminen

  • Huolellinen suuhygienia, terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen hammaslääkärin vastaanotolla käyminen luovat pohjan terveen suun ylläpitämiselle.
  • Hampaat harjataan kahdesti päivässä fluorihammastahnalla. Sähköhammasharjan käyttö on tavallista hammasharjaa tehokkaampaa.
  • Hammasvälien puhdistus on osa päivittäistä omahoitoa. Hammasvälien puhdistukseen valitaan sopiva puhdistusväline yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tässä suunterveyden ammattilaiset auttavat mielellään. Hammasväliharjojen käyttö on tehokkainta.
  • Myös mahdolliset hammasproteesit puhdistetaan huolellisesti päivittäin.
  • Jos syljeneritys on heikentynyt, riski hampaiden reikiintymiselle kasvaa. Tällöin huolellinen suun omahoito on entistä tärkeämpää.
  • Omahoitoa tuetaan käymällä säännöllisesti suun ja hampaiden tarkastuksessa.
  • Myös säännöllinen ateriarytmi ja terveellinen ruokavalio ovat osa suun terveydestä huolehtimista. Janojuomaksi sopivat vesi ja maustamaton kivennäisvesi. Makeiden ja happamien juomien nauttimista olisi hyvä rajoittaa, sillä ne aiheuttavat hampaiden reikiintymistä ja hammaskiilteen liukenemista.
  • Ksylitolituotteiden käyttäminen aterioiden jälkeen on suositeltavaa reikiintymisen ehkäisemiseksi.
  • Tupakoinnin lopettaminen ja savuttomuus tukevat suun terveyttä.

Ikääntyminen tuo muutoksia suun terveyteen

Hyvästä suun omahoidosta ja säännöllisistä suun tarkastuksista huolehtiminen on ikäihmisillä entistä tärkeämpää. Ikääntyessä suun olosuhteet muuttuvat, mikä voi aiheuttaa uusia haasteita suun ja hampaiden hyvinvoinnille.

  • Suun kuivuus on yksi ikäihmisten yleisimmistä suuvaivoista. Ikääntyminen muuttaa syljen koostumusta vähemmän huuhtelevaksi, joten suu voi tuntua kuivalta. Ikääntyminen itsessään ei kuitenkaan vähennä syljeneritystä, vaan yleisin syy suun kuivuudelle on lääkkeiden käyttö. Suun kuivuus vaikuttaa monin tavoin elämänlaatuun ja suun terveyteen. Onneksi suun kuivuuden oireita voidaan lievittää ja haittoja ehkäistä. + linkki artikkeliin
  • Myös hampaiden reikiintyminen on yleinen vaiva ikääntyneiden keskuudessa. Etenkin riski hampaiden juuripintojen reikiintymiselle kasvaa, kun ikäihmisen ikenet ovat usein vetäytyneet ja hampaan juuripinnat paljastuneet. Lisäksi hampaan kiinnityskudossairaudet, ientulehdus ja parodontiitti, ovat hyvin yleisiä ikäihmisen suusairauksia, kun riskitekijät kertautuvat iän myötä. +linkki. Hampaiden reikiintymistä ja kiinnityskudossairauksia ehkäistään parhaiten huolellisella suuhygienialla, terveellisellä ruokatottumuksilla sekä käymällä säännöllisesti hammaslääkärin vastaanotolla.
  • Suun limakalvomuutokset ovat yleisiä ikäihmisillä. Suun limakalvot muuttuvat ohuemmiksi ja varioituvat helpommin. Myös suun limakalvojen joustavuus heikkenee, mikä voi vaikuttaa esimerkiksi hammasproteesien paikallaan pysymiseen. Myös suusyövän riski kasvaa ikääntyessä. Säännöllinen suun tutkimuksessa käynti on tärkeää ja suun limakalvolla mahdollisesti aiemmin todetut muutokset on hyvä tarkastaa säännöllisesti.
  • Myös suun sienitulehdukset ovat yleisiä. Suun puhtaana pitäminen on parasta sienitulehduksen ehkäisemistä. Kannattaa muistaa puhdistaa myös kieli. Lisäksi suu on hyvä huuhdella vedellä syömisen jälkeen. Jos käytössä on hammasproteeseja, on hyvä antaa limakalvojen levätä välillä ja ottaa proteesit pois suusta esimerkiksi yön ajaksi.
  • Ikääntymisen mukanaan tuomat sairaudet ja toimintakyvyn heikkeneminen voivat heijastua kykyyn huolehtia suun omahoidosta. Ongelmia omahoidon onnistumiseen voivat aiheuttaa esimerkiksi näön ja kuulon huononeminen sekä käden motoriikan heikkeneminen. Sähköhammasharja on hyvä väline hampaiden puhdistamiseen, kun käden motoriikka on heikentynyt. Paksusta varresta on helppo saada ote. Pienellä harjaspäällä takahampaiden puhdistaminen onnistuu, vaikka suun avaus olisi rajoittunut. Hammasväliharjojen käyttöä voidaan helpottaa apuvarrella.

Yhä useammalla ikäihmisellä on suussaan omat hampaat. Suun terveyden edistäminen on kannattavaa vielä ikääntyneenäkin.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset