Siirry sisältöön

Vähänkin merkitsee paljon

Liikunnassa on hieno huomata, että vähän onkin paljon. Ei huolta, jos liikkuminen on viime aikoina jäänyt vähemmälle, sillä jo paikallaolon katkaiseminen on hyväksi.

Annukka Alapappila
Julkaistu 12.12.2019
Päivitetty 17.12.2019

Paikallaolon tauottamisen lisäksi pienet liikkumisen hetket ovat tärkeitä ja hyödyllisiä jaksamisen ja työvireen kannalta.  Jopa muutaman minuutin liikkuminen vaikuttaa myönteisesti niin mieleen, kehoon kuin terveyteenkin. Jokainen askel kannattaa siis ottaa ja käden heilautus tehdä.

Ennen työrupeaman alkamista liikkeiksi sopivat kehon liikkuvuuteen, lihaskestävyyteen sekä hyvän ryhdin löytämiseen suuntaavat liikkeet. Muutama reilu käsien ojennus kohti kattoa, vauhdikkaampi hartioiden pyöritys, painon siirtely tuolissa tai istuma-asennon selkeä korjaus tekevät ihmeitä. Maltilliset keppijumppaliikkeet kepin tai jopa mikkitelineen kanssa ovat monien suosikkeja. Pienet, ulospäin tuskin näkyvät, mutta itselle tuntuvat rauhalliset jooga- ja Pilates-tyyppiset liikkeet voivat vähentää esiintymisjännitystä, parantaa keskittymiskykyä ja edistää työssä tarvittavan flow’n saavuttamista. Työrupeaman jälkeen on sopiva hetki keskittyä venyttelyyn sekä rentoutumiseen, jolloin tarjoutuu mahdollisuus käydä läpi suoritukseen liittyvät ajatukset ja tunteet omassa mielessä. Samalla saa itselle aikaa työrupeamasta palautumiseen. Onnistunutta suoritusta voi myös ” katsoa” mielessään rentoutumisen aikana.

Siispä kaikenlainen kevyt liikuskelu kannattaa työn lomassa hyödyntää aina, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Pienestä on siis hyvä aloittaa ja jatkaa uutta tapaa, kunnes se sujuu sen enempää miettimättä. Mainio tapa on aloittaa esimerkiksi soittoharjoitus aina tietyillä itselle hyvältä tuntuvilta käsien ja hartioiden liikkeillä. Samat liikkeet kannattaa toistaa, kun siihen on mahdollisuus myös soittoharjoituksen aikana ja sen päätteeksi.

Omasta työporukasta tai -työyhteisöstä voi saada mukavasti tukea, jos tauottaminen tai kevyt liikuskelu työn touhussa meinaa unohtua. Kun porukka päättää yhdessä tauottaa tekemistä tai lisätä liikettä, voi työkaveri muistuttaa toista tai vaikkapa koko porukka pitää taukoa tai nousta ylös istumasta yhtä aikaa. Puhumattakaan pienestä ja kevyestä yhteisestä liikuntahetkestä.

Parhaimmillaan paikallaan olon tauottamisen ja kevyen liikuskelun hyödyt huomaa nopeasti, jopa saman tien muun muassa parempana jaksamisena ja keskittymisenä sekä työasennon korjaantumisena. Mikä sen mukavampaa kuin huomata, että pitkään kiusannut niskasärky, selän jomotus tai päänsärky häiritsee harvemmin tai loppuu kokonaan. On mahdollisuus keskittyä itselle tärkeää asiaan vaikkapa soittamiseen.

Taustamateriaalina on osittain käytetty terveyspsykologi ja tutkija Kaisa Kasevan kirjallisuuskatsausta aiheesta.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset