Siirry sisältöön

Tervehdys, minulla oli sydänpysähdys 6 kk sitten, elvytettiin 32 min. ja tehtiin pallolaajennus. Ejektiofraktio nyt 40-45 %. Hemoglobiini 109, saanut rautatiputuksen. Jaksan kävellä yli 50 metriä.
Kardiologin mielestä lisähappi lennolla on perusteltua. Miten järjestetään lisähapensaanti lennolle, yhtiö (Thomas Cook) vaatii oman happitiivisteen mukaan?

 

 

25/01/2017

Uudelleen syntynyt

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 3.2.2017
Päivitetty 4.6.2018

Sydänpotilaan lentomatkustamisesta löytyy Sydän.fi, sivuilta kattava selvitys. Kannattaa lukea “Sydänsairaudet ja lentomatkustaminen”. Tieto sairaudesta ilmoitetaan lentoyhtiölle ns. MEDIF-menettelyllä (Medical Information Form). Lähtökohta on, että vakaassa tilassa oleva sepelvaltimotauti tai sydämen vajaatoiminta ei ole este lentämiselle. Jos sairauden tilanne on niin epävakaa, että on varsin todennäköistä, että lennolla tarvittaisiin lisähappea, tarvitaan mukaan myös ammattitaitoinen saattaja. MEDIF-kaavakkeen tietojen perusteella lentoyhtiön ilmailulääketieteen asiantuntija (ilmailulääkäri) tekee lopulliset päätökset lentomatkan turvallisuudesta ja tarvittavista lisätoimista. Lentokoneessa saatavilla oleva lisähappi on tarkoitettu hätätilanteita varten.

03/02/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset