Hyppää sisältöön

Hei, minulla on ollut jotakuinkin jatkuvana parin vuoden ajan erittäin runsaasti lisälyöntejä, mikä tarkoittaa, että on joka toinen, kolmas tai neljäs lyönti jää väliin. Beetasalpaajat ja verpamiili eivät sovi hoidoksi. Beetasalpaajat laskevat sykkeen liian alas ja verpamiili kipeyttää lihaksia (menevät aivan koviksi). Yksi kardiologi on sanonut, että ablaatio voisi olla ratkaisu. Miten hankala (vaarallinen) hoito on kyseessä. Toinen lääkäri on sanonut, että lisälyönnit ovat eteisperäisiä, toinen kammioperäisiä. Molemmat voivat olla oikeassa, koska arviot on tehty rasitustestin yhteydessä. Vaikuttaako riskiin se mistä paikasta lisälyönnin aiheuttaja löytyy. Saisiko jostakin selville kaikki mahdolliset lääkkeet, jotka voivat aiheuttaa lisälyöntisyyttä. Lienee luonnollista, että verenpaine on korkealla silloin, kun on bigeminiaa.

21/06/2016

Lisälyönneistä kärsivä

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 23.6.2016
Päivitetty 4.6.2018

Lisälyöntien määrä arvioidaan EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnillä, jolloin samalla selviää, ovatko kyseessä eteis- vai kammioperäiset lisälyönnit. Suurena, aktiivista hoitoa vaativana määränä pidetään yleensä yli 15 000 lisälyöntiä vuorokaudessa, mikä vastaa noin 15 %:a vuorokauden sydämenlyönneistä. Pitkäaikainen bigeminia (joka toinen lyönti on lisälyönti) voi lisätä ilmiön haitallisuutta ja hoidon aiheellisuutta. Tarvitaan myös tieto sydämen muusta tilasta, vähintään ultraäänitutkimuksen perusteella. Katetriablaatio on kajoava toimenpide, jonka aiheellisuus, onnistumisen todennäköisyys ja riskit tulee arvioida huolellisesti rytmihäiriöihin erikoistuneen kardiologin toimesta. Lääkkeet eivät yleensä ole lisälyöntisyyden syy, mutta jos taipumusta niihin on, sydäntä kiihottavat lääkkeet (mm. avaavat astmalääkkeet) ja nautintoaineet (kahvi!) sekä veren kaliumpitoisuutta vähentävät lääkkeet (nesteenpoistolääkkeet) voivat pahentaa asiaa.

23/06/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset