Siirry sisältöön

Olen vajaan vuoden käyttänyt Bisoprolol 2.5 mg muljahduksiin ja puolitoista vuotta verenpaineeseen Diovan 80 mg.
Otan molemmat aamuisin, mutta iltaa kohta rytmihäiriöt eli muljahdukset lisääntyvät. Olen huolestunut tilanteesta, mutta en uskalla ottaa toista beetasalpaajapilleriä illalla. Pitäisikö ottaa? Aiemmen käytin Propral lääkitystä tarvittaessa.
Onko Propralin käyttö sallittua toisen beetasalpaajan kanssa? Tukevatko en toisiaan vai onko haitallista? Vai yritänkö rauhoitella itseäni ja hyväksyä muljahdukset? Liikun ja urheilun jonkin verran.

23/11/2016

nainen 71 v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 23.11.2016
Päivitetty 4.6.2018

Muljahtelu viittaa vaarattomiin lisälyönteihin. Niiden hoitaminen ei ole mitenkään välttämätöntä. Beetasalpaajia voi käyttää, jos vointi tuntuu niiden aikana paremmalta. Annoksen suuruutta rajaa sykkeen hidastuminen: jos leposyke laskee alle 50/min, tämä voi huonontaa vointia enemmän kuin rytmihäiriöitä estävä vaikutus parantaa, mutta tämäkin on yksilöllistä. Kahden eri beetasalpaajan käytölle ei ole estettä, mutta onko siinä mitään mieltä, paitsi ehkä jos haluaa peruslääkkeeksi pitkävaikutteisen (Bisoprolol) ja tarvittaessa otettavaksi täydentäväksi lyhytvaikutteisen (Propral).

23/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset