Siirry sisältöön

Hei, olen käyttänyt Marevania yli kaksi vuotta ja inr-arvo on pysynyt hyvin hoitotasolla. Tammikuussa 2016 minulle aloitettiin flimmerinestolääke Tambocor, ensin annostuksella 100 mg/vrk ja maaliskuun lopussa annosta vahvennettiin 200 mg/vrk. Nyt tuntuu, että inr-arvo ei pysy hoitotasolla, vaan veri tulee liian paksuksi. Pari mittausta arvo on ollut 2 , 2.1, mutta nyt oli 1,7. Voiko Tambocor-lääkitys vaikuttaa tähän inr-tason huononemiseen?

Toisena kysymyksenä on, aiheuttaako Tambocor ummetusta? Ummetustaipumus on minulle ollut aikaisemmin vieras asia, mutta nykyään saa käyttää kaikki mahdolliset konstit auttaakseen vatsan toimintaa.

 

20/05/2016

Mommomamma

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 25.5.2016
Päivitetty 4.6.2018

Tambocorin ei ole kuvattu vaikuttavan Marevan-hoidon aikaisiin INR-arvoihin. Pitkäaikaisessa Marevan-hoidossa annoksia joudutaan usein hieman rukkaamaan ilman ilmeistä syytä.

Ummetus ei myöskään ole Tambocorin tyypillinen haittavaikutus. Tosin haittavaikutuslistassa mainitaan harvinaisina sekä ummetus että ripuli ja monet muutkin vatsavaivat. Näillä ei kuitenkaan välttämättä ole muuta kuin ajallinen yhteys lääkitykseen.

25/05/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset