Siirry sisältöön

Minulla on ollut eteisvärinöitä muutaman vuoden ajan. Aluksi kokeiltiin emconcoria 5mg/päivässä, mutta sydänlääkärini tutkiessaan ultralla sydämeni päätti, että emconcorin kanssa söisin myös Tambocor retardia 100 mg kerran päivässä.
Näillä mentiin pari vuotta, mutta rytmihäiriöt ovat palanneet voimakkaampina, joten lääkäri määräsi Tambocoria lisää eli 200 mg kerran päivässä.
Jotenkin peloittaa tuo Tambocor, olen havainnut lisälyöntisyyttä ja pyrähteleviä flimmereitä sekä muutenkin rytmihäiriöiden lisääntymistä. Pienensin Tambocorin oma aloitteisesti takaisin 100 , kun tuntui että muisti ei enää pelannut ollenkaan ja lisälyönnit vaan pahenevat. 2 viikkoa sitten aloitettiin myös marevan.
Olen menossa nyt alkukesästä katetriablaatioon, sekin huolettaa.
Sain voimakkaat lääkitykset suhteellisen lieviin sydänoireisiini, jotka pysyivät melko hyvin kurissa muutenkin, kun olen jättänyt pois alkoholin ja stressailun. Nyt kuitenkin oireet palasivat voimakkaampina kun aloitin opiskelun. Lopetan opiskelun heinäkuussa.

1. Onko voimakas lääkitys ja ablaatio tarpeellista, kun ennen opiskeluani rytmihäiriöt olivat täysin hallinnassa, noin kerran pari vuodessa tykytteli pahemmin?
2. Onko mahdollista että Tambocor aiheuttaa minulle liian voimakkaita sivuvaikutuksia?

Mummo

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Eteisvärinätaipumus pahenee usein vuosien mittaan, jolloin aiemmin hyvin toimineet lääkkeet eivät enää riittävästi auta. Ilmeisesti tämän vuoksi flekainidin (Tambocor) annosta jouduttiin nostamaan, mutta tulos ei siltikään ollut hyvä. Tambocorin annosta seurataan ensisijaisesti EKG:n avulla, jossa sydämen sähköisten toimintojen on syytä hidastua sopivasti (mikä näkyy mm. QRS-kompleksin lievänä levenemisenä), mutta ei liikaa. Muita Tambocorin mahdollisia haittavaikutuksia ovat huimaus ja näköhäiriöt.
Kysyjä on kyllä oikeilla jäljillä siinä, että rytmihäiriölääkkeiden kanssa on oltava tarkkana, koska joskus ne aiheuttavat uusia ja jopa pahempia rytmihäiriöitä kuin se, mitä hoidettiin. Kysyjän tapauksessa kuitenkin kyse lienee pikemmin tehottomuudesta.
Toivottavasti katetriablaatio auttaa siten, että voimakkaammista rytmihäiriölääkkeistä päästään eroon. Jos kysyjä kuitenkin haluaa seurata elämäntilanteen muutoksen vaikutusta rytmihäiriöihin, tälle ei ole mitään estettä. Rytmihäiriölääkkeet ja ablaatio ovat oireita lievittäviä, eivät henkeä pelastavia hoitoja. Marevan on eri asia: se pienentää eteisvärinässä suurentunutta aivoverenkiertohäiriöiden riskiä ja on siis ennustemielessä hyödyllinen, vaikka se ei välittömästi vointia parannakaan.

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset