Siirry sisältöön

Olen miettinyt, mistä saattaa johtua valtava virtsaneritys. Ilta oli rauhallinen verenpaine 130/80, pulsssi 80. Uni ei tullut, olo levoton. Sykkeessä hyppelyä jatkui koko yön. Seuraavana aamuna rauhoittui. Yöllä monta monituista kertaa vessassa ja virtsan tulo voimakas. Lääkkeenä beetasalpaaja verenpainelääke sekä Marevan. Pallolaajennus pari vuotta sitten. Rinnassa ei puristusta.

05/07/2017

Katja

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 1.8.2017
Päivitetty 4.6.2018

Poikkeavan runsas virtsaneritys saattoi olla viite eteisvärinäkohtauksesta. Kysyjän mainitsema tunne sykkeen hyppelystä viittaa myös tähän.

Eteisvärinäkohtauksen aikana sydämen eteisistä erittyy eteispeptidiä (ANP, atrial natriuretic peptide), joka aiheuttaa munuaisissa lisääntyneen virtsanerityksen. Tämä hivenen oudolta kuulostava oire, virtsaamistarpeen lisääntyminen, saattaakin siis olla rytmihäiriöstä johtuva.

Kysyjällä on ehkä jo aiemmin todettu eteisvärinä, kun käytössä on jo veren hyytymistä estävä lääkitys, Marevan. Lääke ehkäisee eteisvärinään liittyvän ikävän komplikaation, aivoverenkiertohäiriön. Muutoin kohtaus ei ole vaarallinen. Jos se toistuu, voidaan harkita tehokkaampaa rytmihäiriölääkitystä.

01/08/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset