Siirry sisältöön

10 vuotta sitten tukkeutui sydämen vasemman puoleisen sepelvaltimon tyvi. Se saatiin avatuksi pallolaajennuksella. Lääkkeinä on Cardace 5 mg, Orloc 5 mg, Simvastatin 20 mg, Primaspan 100 mg.
Nyt on aamupäivisin rytmihäiriöitä. Kai niitä on yölläkin, mutta unta eivät ole vielä pahemmin häirinneet. Herättyä, kun ottaa pulssin vuoteessa, noin joka kolmas lyönti jää pois. Sitten pari kolme tulee vähän tiheämmin. Yhteensä n. 55-60 kertaa minuutissa.
Lääkärit ovat joskus sanoneet, että vasen kammio on selvästi paksuuntunut. johtuuko tämä siitä ja voiko tälle tehdä mitään?

22/11/2016

68-v mies

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 22.11.2016
Päivitetty 4.6.2018

Rytmihäiriöiden kuvaus sopii lisälyönteihin. Kohtuullisessa määrin esiintyessään ne eivät haittaa sydämen toimintaa. Lisälyöntejä esiintyy kaikenlaisissa sydänsairauksissa ja myös sydämeltään terveillä. Jos perusrytmi on säännöllinen eikä rytmihäiriöihin liitty vakavia oireita kuten pyörtymistä tai vaikeaa huimausta, ne eivät edellytä erityistä hoitoa. Käytössä oleva Orloc-lääkitys (beetasalpaaja) lienee riittävä hoito.

22/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset