Siirry sisältöön

Hei, olen 48v. mies, ja koko elämäni ollut ylipainoinen. Vaivat alkoivat eteisvärinä/flimerinä noin 20 vuotta sitten. Noin 5 vuotta sitten todettiin myös verenpainetauti. Verenpaineet olivat pitkään lääkkeillä Amlopidin 5 mg ja Bisoprolon 2,5 mg ihan ok- arvoissa 125-135/80-95, mutta noin 6 kuukautta sitten paineet nousivat, ja Amlopidin nostettiin 10 mg ja edelleen Bisoprolon 2,5 mg. Nyt viimeisten viikkojen aikana on mittauksissa ollut mahdollista “pulssipainetta” 140/60 ja 150/60, ja lisäksi pulssi on tippunut minun normaalista 70, noin 50-58. Muutaman kerran vuodessa on flimmerikohtauksia, mutta menevät aina ohi itsestään muutamassa tunnissa. Nyt on parin viikon verran ollut jatkuvaa ja vaikeaa lisälyöntisyyttä ja väpätystä, joka menee ohi ainoastaan kävelylenkillä tai muissa sykettä nostavissa askareissa, levossa ongelmat alkavat heti. Minulle on tehty rasitustesti ja sydämen ultra noin kolme vuotta sitten, ja Holter pari vuotta sitten. Kardiologin mukaan tuolloin ei löytynyt mitään, mutta tilanne on tässä vuosien aikana huonontunut, koska en ole saanut painoani huomattavasti putoamaan, ja lisäksi on todettu diabetes, joka kuitenkin ruokavaliohoidolla viitteissä. Mitä minun pitäisi nyt tehdä, ja onko syytä olla huolissaan? Rintapistoksia ei ole, mutta paineen tunnetta ja ajoittaisia hengitysvaikeuksia.

20/04/2018

Vaivainen jo pitkään

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 27.4.2018
Päivitetty 4.6.2018

Kysyjä kertoo sydämen rytmin muutoksesta. Oireena on ollut lisälyöntisyys, jota esiintyy erityisesti sydämen sykkeen ollessa matala eli lähinnä lepotilassa. Verenpainemittarin muuttunut syketaso johtuu todennäköisesti myös lisälyöntisyydestä, sillä mittari ei kykene havaitsemaan kammiolisälyöntejä.

Ylipaino on rasite sydämelle. Vaikka oireet eivät onneksi vakavilta kuulostakaan, kannattaisi ainakin Holter-tutkimus toistaa. Myös sydämen kaikukuvaus on hyvä uusia, sillä edellisestä on jo tovi aikaa. Kaikukuvaus tulee kyseeseen erityisesti, jos Holter-tutkimuksen perusteella lisälyöntisyys on poikkeuksellisen runsasta.

Kun lisälyöntisyyttä ilmenee erityisen paljon lepotilassa, beetasalpaajalääkitys (bisoprolol) ei välttämättä ole tässä tapauksessa tehokas vaikka eteisvärinää se jonkin verran estääkin. Tutkimuksia odotellessa voisi kokeilla jakaa bisoprololi kahteen annoskertaan (1/2 tablettia aamuin illoin). Jos on epäilyä uniapneasta, sen mahdollisuus pitäisi myös selvittää.

27/04/2018

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset