Siirry sisältöön

Sydämen varjoainekuvauksen yhteydessä tehtiin asetyylikoliinitestaus, epäily suonispasmista. Jota ei tullut esiin testissä, sepelvaltimot myös avoimet. Tutkimuksen aikana ( ja jälkeen ) paljon rytmihäiriötuntemuksia, voimakasta painon tunnetta yläselässä. Mikä mahdollisesti aiheutti voimakasta painon tunnetta, asetyylikoliini? Tutkimuksen aikana tahdistettiin (harvalyöntisyysvaihe)? Onko asetyylikoliinitestaus luotettava tuomaan suonispasmin esille?

26/10/2016

Tiedontarve

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 28.10.2016

Asetyylikoliinitesti on oikein suoritettuna turvallinen, mutta sen yhteydessä voi ilmetä ohimeneviä ongelmia, kuten rytmihäiriöitä, joten testi on suoritettava ympäristössä, jossa näiden komplikaatoiden hoito hallitaan ja mahdollisesti aikaan saatava sepelvaltioiden supistustila (spasmi) saadaan laukaistuksi. Näin on varmastikin menetelty kysyjän kohdalla.

Sepelvaltimoiden spasmitaudin diagnoosi perustuu kolmeen kriteerin: 1) Angina pectoris -oire, joka ilmenee levossa, erityisesti aamuyöllä, ja joka laukeaa nitrolla tai estyy kalsiuminestäjälääkityksellä. 2) Oireen aikana voidaan todeta hapenpuutteeseen viittaavia EKG-muutoksia. Tyypillisimmin tämä voidaan toteuttaa pitkäaikais-EKG:n aikana. 3) Varjoainekuvauksen aikana todetaan joko spontaanisti tai provosoituna (useimmiten asetyylikoliinilla) tiukka, vähintään 90 %:n ahtauma, johon liittyy rintakipu ja EKG-muutoksia. “Varmana” spasmitautina pidetään tyypillisten oireiden yhdistymistä joko kiistattomiin EKG-muutoksiin tai varjoainekuvauksessa todettuun spasmiin. Spasmitauti on “mahdollinen”, jos on tyypillinen nitroon reagoiva oire ilman varmoja EKG- tai kuvauslöydöksiä.

Edellä olevasta seuraa, että kysymykseen asetyylikoliinitestin luotettavuudesta ei voi vastata erillisenä oireista ja EKG-löydöksistä.

28/10/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset