Siirry sisältöön

Jos potilaana on normaalisti bradykartistinen henkilö (lepopulssi normaalisti esim. 40) ja hänet tavataan ensihoitotilanteessa takykardisena ja lääkitään beetasalpaajalla. Mitä vaaraa beetasalpaajasta voi olla, jos potilaan pulssi palautuukin normaaliksi ja beetasalpaajaa on ehditty antaa suonensisäisesti? Onko vaarana menehtyminen?

16/11/2016

Jani

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 17.11.2016

Kysymykseen on vaikea vastata kattavasti, koska bradykardia ja takykardia eivät ole itsenäisiä sairauksia. Oleellista on se, mistä nämä rytmin ilmentymät (tarkoituksella en sano: rytmihäiriöt, koska sellaisesta ei välttämättä ole edes kyse) johtuvat ja mikä sydämen tila on muuten. Jos terveen ihmisen tiheälyöntisyyttä (takykardiaa) hoidetaan beetasalpaajalla ja vaste on odotettua suurempi (eli syke menee hitaaksi, bradykardiseksi), katastrofia tuskin syntyy, vaan voidaan rauhassa odottaa lääkevaikutuksen loppumista.

Todellinen ongelma on sydänsairaiden ns. taky-brady-oireyhtymä, jossa tiheää rytmihäiriötä (tyypillisesti eteisvärinää) hoidetaan beetasalpaajalla, mutta sinussolmukkeen toiminnan heikkouden vuoksi normaalirytmi menee haitallisen hitaaksi tai pätkiväksi. Tällöin voidaan asentaa sydämentahdistin lääkehoidon mahdollistamiseksi. Joskus harvoin voidaan joutua hätätahdistuksen tarpeeseen ulkoisella tahdistimella, mutta viisaalla ennakoinnilla nämä tilanteet pystytään enimmäkseen välttämään.

17/11/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset