Yritysyhteistyö
Etsittekö luotettavaa yhteistyökumppania, jonka kanssa voisitte lähteä rakentamaan yrityksenne yhteiskuntavastuullisuuden tavoitteita?
Sydäntyö on eettisesti kestävä tuen kohde. Yhteistyökumppanina yrityksenne on mukana edistämässä suomalaista terveyttä sekä sairastuneiden hoidon ja kuntoutuksen parantamista.
Kysy lisää yritysyhteistyön mahdollisuuksista, ja mietitään yhdessä, miten voisimme edistää asioita sydänterveyden alueella. Yhteyshenkilömme yritysyhteistyössä ovat Eeva Hietalahti ja Esa Takala.
Eeva Hietalahti
eeva.hietalahti@sydanliitto.fi
p. +358 40 586 1919
Esa Takala
esa.takala@sydanliitto.fi
+358 50 565 1255
Esimerkkejä yhteistyömahdollisuuksista
-
-
- Yhteistyössä toteutetut kampanjat
- Tutkimusyhteistyö
- Yhteinen palvelukehitys
- Pro bono -yhteistyö
- Sydänmerkin käyttäminen kriteerit täyttävissä elintarvikkeissa ja ravintoloissa
- Sydänliiton tuotteiden jälleenmyynti
- Kampanjoiden, koulutusten, julkaisujen tai muiden toimintojen tukeminen
- Jäsenetujen tarjoaminen sydänyhteisölle
- Mainospaikat Sydän-lehdessä ja sydan.fi -sivustolla
- Lahjoitukset tai tuotemyynnin kautta syntyvät lahjoitukset
-
Sydänliiton yhteistyökumppanit ja toimenpiteet 2025
Kampanjayhteistyö
Kasvisruokakampanja
Sydänliitto tulee toteuttamaan maaliskuussa 2025 kasvispainotteisempaan ruokavalioon kannustavan kampanjan yritysyhteistyössä.
Sepelvaltimotautikampanja
Sydänliitto tulee toteuttamaan yhteistyökumppaneiden kanssa huhtikuussa 2025 Sepelvaltimotautiin liittyvä kampanjan, jonka kohderyhmänä on jo sairastuneet ja heidän läheisensä, terveydenhuollon ammattilaiset sekä päättäjät. Kampanjan tavoite on tukea sairastunutta elämässä sairauden kanssa ja sitouttaa sen hoitoon mukaan lukien terveisiin elintapoihin. Terveydenhuollon ammattilaisten osalta tavoite on lisätä Sydänliiton palveluiden tunnettuutta, erityisesti lisätä Ammattilaispalvelun käyttöä. Päättäjiin liittyvä tavoite on yleisesti sekundääriprevention saaminen paremmaksi (hoitopolut kuntoon, Sydänliiton palvelut osaksi hoitopolkuja).
Palvelujen toteuttaminen yhteistyössä
Tulppa-verkkovalmennuksen laajentaminen
Tulppa-kuntoutus on helposti käyttöönotettava toimintamalli sydänkuntoutuksen järjestämiseksi. Malli on sovitettavissa osaksi alueellista hoito- ja palveluketjua. Sydänliitto kehittää ja päivittää Tulppa-kuntoutusta säännöllisesti sekä auttaa alueellisia terveydenhuollon toimijoita sen käyttöönotossa.
Tulppa-verkkovalmennuksessa asiakas käy itsenäisesti läpi 12-osaista, tietoa, tehtäviä ja pohdinnan paikkoja sisältävää valmennuspolkua. Asiakkaan on mahdollista ottaa ohjaajaan yhteyttä viestillä sekä osallistua etäyhteyksin toteutettaviin tapaamisiin.
Tulppa-verkkovalmennus on tällä hetkellä tarjolla Terveyskylän digitaalisella alustalla kahdella hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaa ja Pohjois-Savo). Yhteistyössä Novo Nordisk Finlandin kanssa olemme kehittäneet Tulppa verkkovalmennusta uudelle tekniselle alustalle vuonna 2024. Uutta alustaa tullaan pilotoimaan Pohjois-Karjalassa Siun Soten alueella vuoden 2025 aikana. Lisäksi yhteistyössä Novo Nordisk Finlandin kanssa teemme markkinointi ja myyntiä palvelun käytön laajentamiseksi eri puolille Suomea.
Nikotiiniriippuvuuden hoitoon liittyvä yhteistyö
Savon Sydänpiirin kehittämä ja ylläpitämä 28 päivää ilman -ohjausmalli hyödyntää Sydänliiton oppimisalustaa (verkko-opisto). Vuonna 2025 Savon Sydänpiiri tulee pitämään 2 yleisölle avoinna olevaa tukiryhmää sekä yhden ammattilaisten koulutuksen Haleon Finlandin tuella.
Defi.fi rekisteriin liittyvä yhteistyö
Defi.fi-palvelun tarkoitus on mahdollistaa sydänpysähdyspotilaan lähettyvillä olevan sydäniskurin löytäminen ja hoidon nopea aloittaminen. Tällä hetkellä yli 10 000 sydäniskurin rekisteri on jokaisen kansalaisen käytettävissä joko defi.fi-palvelussa tai Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksessa, johon sydäniskurien tiedot siirtyvät defi.fi-palvelusta. Maallikkokäyttäjien lisäksi defi.fi palvelee yhä lisääntyvässä määrin viranomaisia. Palvelua käytetään ensihoidon tilannekeskuksissa osana hyvinvointialueiden ensihoitopalvelua. Defi.fi-palvelu on Suomen Elvytysneuvoston, Suomen Punaisen Ristin ja Suomen Sydänliiton vuonna 2012 perustama. Sydänliitto vastaa palvelun ylläpitämisestä. Rekisterin ylläpidon kustannuksiin osallistuvat pienillä osuuksilla Suomen Punainen Risti, Medidyne Oy ja Suomen Ensiapukoulutus Oy
Sydänmerkki-järjestelmä
Sydänmerkki on elintarvikepakkauksista ja ravintoloista löytyvä merkki, joka osoittaa, että kyseinen tuote tai ruoka-annos on ravintoarvoiltaan parempi valinta.
Sydänmerkki on kehitetty helpottamaan ja nopeuttamaan arkea. Valitsemalla Sydänmerkki-tuotteita teet pieniä, terveyden kannalta edullisia muutoksia ruokavalioon, ilman että joudut perehtymään ravintosisältötietoihin.
Sydänmerkki-järjestelmässä on mukana 172 elintarvikkeiden valmistajaa tai kasvisten viljelijää. Tuotteet löytyvät sivuilta www.sydanmerkki.fi.
Sydänmerkki-järjestelmä on voittoa tavoittelematon ja maksut menevät merkkijärjestelmän ylläpitoon sekä Sydänmerkki-järjestelmästä viestimiseen. Sydänmerkki-järjestelmä ei rahoita sen omistavien liittojen (Suomen Sydänliitto ry:n ja Diabetesliitto ry:n) toimintaa.
Muu yhteistyö
Tuotemyynti
Sydänliitto tekee Paletti Oy:n ja Karto Oy:n kanssa yhteistyötä adressien ja erilaisten onnittelukorttien osalta. Tämän yhteistyön kautta näitä on myynnissä eri kaupoissa ympäri Suomen. Lisäksi yhdistykset myyvät paikallisesti Kantolan Korttituote Oy:n adresseja ja joulukortteja.
Jäsenedut
Sydänliitto tekee useiden yritysten kanssa jäsenetukumppanuutta. Jäsenetukumppanit löytyvät täältä.
Mediamyynti
Sydänliitto julkaisee jäsenille lähetettävää Sydän-lehteä sekä miljoonayleisön tavoittavaa sydan.fi -palvelua. Tutustu erilaisia mahdollisuuksiin mainonstaa Sydän-mediassa sekä katso mediamyynnin yhteystiedot.
Sydän-median mediatiedotSydänliiton yhteistyökumppanit ja toimenpiteet 2024
Yhteistyöprojektit
NHG tuki Sydänliittoa Neuvokas perhe -menetelmän levittämisessä Eurooppaan
Neuvokas perhe -menetelmä on valtakunnallinen lapsiperheiden elintapaohjausmenetelmä. Menetelmä tarjoaa ammattilaisille koulutuksia ja työvälineitä perheiden vahvuus- ja voimavarakeskeiseen elintapaohjaukseen sekä ideoita ja materiaalia arjen hyvinvointitaitoihin.
Sydänliiton Suomessa kehittämä malli on tunnistettu EU:n best practice -menetelmäksi ja sitä halutaan laajentaa muihin EU-maihin sekä asiakasryhmiin. Tukeakseen mallin juurtumista Nordic Healthcare Group (NHG) auttoi Sydänliittoa ja sen eurooppalaisia yhteistyötahoja ja laati viitekehyksen menetelmän jalkauttamiseen pro bono -projektissa.
Yhteistyöprojektit
Tulppa-verkkovalmennuksen laajentaminen
Tulppa-kuntoutus on helposti käyttöönotettava toimintamalli sydänkuntoutuksen järjestämiseksi. Malli on sovitettavissa osaksi alueellista hoito- ja palveluketjua. Sydänliitto kehittää ja päivittää Tulppa-kuntoutusta säännöllisesti sekä auttaa alueellisia terveydenhuollon toimijoita sen käyttöönotossa.
Tulppa-kuntoutusta voi toteuttaa lähitapaamisiin perustuvana ryhmäkuntoutuksena ja etätapaamisia sisältävänä verkkovalmennuksena. Tulppa-verkkovalmennuksessa asiakas käy itsenäisesti läpi 12-osaista, tietoa, tehtäviä ja pohdinnan paikkoja sisältävää valmennuspolkua. Asiakkaan on mahdollista ottaa ohjaajaan yhteyttä viestillä sekä osallistua etäyhteyksin toteutettaviin tapaamisiin.
Tulppa-verkkovalmennus on tällä hetkellä tarjolla Terveyskylän digitaalisella alustalla kahdella hyvinvointialueella (Pohjois-Pohjanmaa ja Pohjois-Savo). Yhteistyössä Novo Nordisk Finlandin kanssa kehitimme Tulppa verkkovalmennusta uudelle tekniselle alustalle vuonna 2024.
Yhteiset kampanjat
Sydämen vajaatoimintakampanja
Jatkoimme menestyksekästä kampanjayhteistyötä Boehringer Ingelheimin kanssa sydämen vajaatoimintaa sairastavien kohderyhmälle. Kampanjan medioina toimivat sydan.fi sekä Sydänliiton sosiaalisen median kanavat. Kampanja toteutettiin loppukeväästä 2024.
Eteisvärinäkampanja
Yhteistyökampanjassamme Pfizerin kanssa tavoitteena oli lisätä tietoutta eteisvärinästä ja sen yhteydestä aivoinfarktiin. Tavoitteena oli myös opettaa keinoja eteisvärinän epäsäännöllisen rytmin tunnistamiseen ja sen tunnistettua hakeutumaan hoitoon. Kampanja toteutettiin syyskuussa 2024. Kampanja näkyi eritoten tv:ssä, ulkomainonnassa ja sosiaalisessa mediassa.
Verenpainekampanja
Kampanjoimme verenpaineesta Bernerin kanssa loka-marraskuussa 2024.
Kohonnut verenpaine on yksi tärkeimmistä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöistä. Kampanja on suunnattu naisille, joilla verenpaineen seuranta nousee tärkeäksi eri elämäntilanteissa, kuten raskauden tai vaihdevuosien aikaan. Tavoitteena on, että naiset selvittävät oman verenpainetasonsa ja hakevat tarvittaessa apua kohonneen verenpaineen hoitamiseen. Kampanja lisää tietoisuutta verenpaineesta sekä kannustaa verenpaineen kotimittaukseen.
Eettiset periaatteet
Sydänliiton periaatteena yritysyhteistyössä on, että sydän- ja verisuoniterveyttä ei voi antaa minkään yhteistyökumppanin yksinoikeudeksi. Suomen Sydänliitto ei suosittele minkään yrityksen tuotteita sydänterveyttä edistävinä.
Sydänliiton yhteistyökumppani ei voi toimia alueella, joka on ristiriidassa sydän- ja verisuoniterveyden kanssa, on eettisesti arveluttava tai jonka yrityskuva on ristiriidassa Sydänliiton järjestökuvan kanssa. Esimerkiksi liiton ravitsemussuositusten kanssa ristiriidassa olevat elintarvikkeet eivät sovi yhteistyön välineeksi.
Kaikilta yhteistyökumppaneilta Sydänliitto edellyttää ihmisoikeuksien ja ihmisten perusoikeuksien kunnioittamista sekä luonnonvaroja säästävien ja kestävää kehitystä edistävien periaatteiden noudattamista. Sydänliitto ei tee yhteistyö terveyttä vaarantavia tuotteita, kuten tupakkaa tai alkoholia valmistavan yrityksen tai yhteisön kanssa näiden tuotteiden myynnin edistämiseksi eikä tuotteitaan tai toimintaansa katteettomin terveyslupauksin markkinoivan yrityksen kanssa.
- Sydänliitto säilyttää kaikissa tilanteissa riippumattomuutensa ja itsemääräämisoikeutensa.
- Sydänliitto toimii eri yhteistyökumppaneiden kanssa tasapuolisesti ja puolueettomasti.
- Yhteistyöyritys ei voi vaikuttaa toiminnan eikä julkaisujen sisältöön.
- Yhteistyö perustuu avoimuudelle ja on julkista.
Tutustu tarkemmin Sydänliiton yhteistyön periaatteisiin: Yhteistyön periaatteet