Siirry sisältöön

Voimme opettaa aivomme myönteisemmiksi

Eloonjäämisen taistelussa aivomme ovat oppineet reagoimaan herkemmin kielteisiin kokemuksiin, jotka jäävät myös paremmin mieleen. Harjoituksella hyvän vastaanottaminen muuttuu vähitellen automaattiseksi.

Tuula-Maria Ahonen
Julkaistu 27.4.2016
Päivitetty 12.9.2018

Neuropsykologi Rick Hanson opettaa vahvistamaan myönteisiä kokemuksia, joiden ansiosta tunnemme sisäistä rauhaa ja tyytyväisyyttä.

”Aivot ovat oppiva elin. Ne on suunniteltu niin, että kokemukset muuttavat niitä”, Hanson toteaa. ”Hyvän vastaanottamisesta kannattaa tehdä säännöllinen osa elämää.”

Ensimmäinen asia on huomata hyvä kokemus, vaikka kuinka pieni. Esimerkiksi, jos pidät kahvista, kahvin tuoksu on sinulle hyvä kokemus. Hanson neuvoo nauttimaan kokemuksesta 5–10 sekunttia:

”Avaudu hyvään kokemukseesi sisältyville tunteille. Huomaa, millä tavoin se on tärkeä juuri sinulle. Ymmärrä, miten se voi ravita tai auttaa sinua. Pane hermosolusi aktivoitumaan, niin että ne kytkeytyvät toisiinsa kunnolla.”

Seuraavassa vaiheessa sisäistät kokemuksesi: ”Tunne, että kokemus uppoaa sinuun ja sinä siihen. Anna sen laskeutua mieleesi. Kokemuksesi leijuu päällesi kuin kultapöly, tai voit tuntea sen lääkitsevän oloasi palsamin tavoin.”

Hyvän vastaanottaminen muuttuu harjoitusten myötä hiljalleen yhä automaattisemmaksi. Hansonin mukaan asennat itseesi onnellisuutta, joka auttaa kestämään koettelemuksia ja stressiä, olemaan kärsivällinen ja ystävällinen toisia kohtaan.

Harjoituksella voi ravita myös ihmissuhteita. Hanson kertoo naisesta, joka aamuisin tuntee vähän aikaa kiitollisuutta aviomiestään kohtaan ja arvostaa jotain miehen huomaavaista tapaa.

Nainen kertoo, että tämä pieni arvostusharjoitus on muuttanut hänen elämänsä ja avioliittonsa.

Rick Hanson: Sisäsyntyinen onnellisuus. Tyytyväisyyden, tyyneyden ja itseluottamuksen uusi neurotiede. Basam Books, 2016 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset