Hyppää sisältöön

Lisää rauhaa ja tyytyväisyyttä – optimismia kannattaa opetella

Tyytyväisyys liittyy läheisesti arvoihin, merkityksellisyyteen ja sisäiseen maailmaan.

Anne Kuusisto, lapsiperheasiantuntija, Mindfulness-ohjaaja.
Julkaistu 30.3.2021
Kuvitus Maija Ukko

Voisinko oppia olemaan tyytyväinen elämääni ja vallitseviin oloihin, vaikka kaikki ei ole niin kuin toivoin? Millaisista asioista mieli kokee tyytyväisyyttä ja rauhaa? Entä, jos riittävän hyvä riittäisi ja toisi tullessaan tyytyväisyyden ja sisäisen rauhan?

Tyytyväisyys taitona on opittavissa

Osalla ihmisistä on luontainen kyky nähdä asioita helpommin positiivisessa valossa. He näkevät juomalasin, jossa vettä on puoli lasia, puolillaan täynnä olevana. ”Hienoa, tässähän on vettä minulle!” toteaa optimisti ja asennoituu automaattisesti hyvään tarkoitukseen. Luonnostaan pessimistisempi luonne taas näkee saman juomalasin puolillaan tyhjänä. ”Miksi vettä on näin vähän, miksei se ole täynnä?” Näkökulma ja tulkinta samasta asiasta on erilainen.

Vaikka omaisi pessimistisen luonteenlaadun, voi tyytyväisyyden taitoja ja optimistisempaa asennetta harjoitella. Näkökulman ja toisenlaisen tulkinnan tekemistä voi harjoitella. Ensimmäinen mieleen tuleva tulkinta ei välttämättä ole ainoa tai oikea. Tämä taito on keskeinen, jolla voi keventää omaa ajatteluaan ja lisätä sisäistä rauhaa. Ajatus “aina minulle käy huonosti” tai “ei minua kukaan auta” saa mielemme ja kehomme negatiiviseen tunnetilaan.

Optimismia kannattaa opetella

Monella meistä on sisällä ankara, sisäinen kriitikko, joka puskee meitä herkeämättä kohti täydellistä – ja useimmiten mahdotonta – suoritusta. Maltillisesti terve itsekritiikki on mitä mainioin motivaattori, se saa meitä oppimaan uutta, mutta isäntänä itsekritiikki on julma diktaattori. Jos sisäinen puheemme on jatkuvaa piiskaamista ja kriittisyyttä, emme pääse koskaan kokemaan onnistumisia ja tyytyväisyyttä.

”Älä pelkää täydellisyyttä; et koskaan tavoita sitä”, lausahti Salvador Dali ja jatkoi luomistyötään.

 

Hauraus ja erehtyminen eivät ole heikkoutta

Haurauden ja erehtymisen tunnistaminen ja tunnustaminen vaatii rohkeutta kohdata itsensä rehellisesti. Virheliikkeet ovat osa inhimillisyyttämme, ja täydellisyyttä ei voi saavuttaa. Jokainen mutka ja kuoppa polullamme tekevät meistä meidät. Ne ovat osa tarinaamme, jollaista ei ole kenelläkään muulla.

Jos tapanasi on ajatella pessimistisesti, yritä vaihtaa näkökulmaa miettimällä

  1. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua.
  2. Mikä on parasta, jota tästä voi seurata.
  3. Mikä on todennäköisintä mitä tästä seuraa.

Pyri pitämään mieli avoimena kaikille vaihtoehdoille. Sisäisessä puheessa puhu itsellesi kannustavasti: “kaikki on mahdollista” tai “hyviä asioita tapahtuu.”

Vastoinkäymisten edessä ratkaisee paljon se, miten tulkitsemme tilanteen.

Optimistisempaa asennetta voi harjoitella myös miettimällä, mitä joku optimistinen tuttava tekisi vastaavassa tilanteessa. Mitä hän sanoisi, ajattelisi ja miten ratkaisisi tilannetta?

 

Sinnikkyysruiske

Optimismia voidaan kutsua eräänlaiseksi sinnikkyysruiskeeksi, jonka ansiosta toivumme helpommin emotionaalisista ja fyysisistä vaikeuksista.

Optimistisella ajattelulla on monenlaisia positiivisia vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin:

  • Parempi vastustuskyky
  • Parempi kivunsietokyky
  • Mielihyvähormonit edistävät solujen toimintaa monin tavoin, kun taas kielteiset tunteet edistävät solujen rappeutumista
  • Optimistit jopa elävät pidempään

    tyytyväisyys elämään

    Kuvitus Maija Ukko

Tyytyväisyys ja merkityksellisyys elämässä

Oman ajattelun ja sisäisen puheen tutkiskelun lisäksi voi miettiä seuraavia kysymyksiä lisätäkseen tyytyväisyyttä elämään:

  1. Mitä tykkäsit tehdä erityisen paljon lapsena? Voisiko innostus jonkin asian tekemiseen löytyä uudelleen? Puutyöt, postimerkit tai muu keräily, piirtäminen, kirjoittaminen, sukututkimus jne.
  2. Mistä aiheesta voisit keskustella lähes
    loputtomasti? Mikä on intohimoinen aihe, josta nautit puhua tai lukea loputtomasti?
  3. Millainen pieni muutos toisi elämääsi uuden luvun? Minkä pitäisi muuttua tai minkä edistämiseksi voisit tehdä suunnitelman ja ottaa askeleen? Käytä paljon aikaa asioihin, joita arvostat.

Tyytyväisyys ei ole pelkkää mielihyvän tunnetta. Se on kytkeytymistä johonkin itseään suurempaan, sellaiseen mikä antaa elämälle merkityksen ja tarkoituksen. Ihminen voi onnellistaa itseään tekemisen kautta. Jos löytää itselleen mielenkiintoista tekemistä ja ympärilleen ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioita, on helpompaa kokea mielihyvää, tyytyväisyyttä ja jopa onnellisuutta.

Lähde: J. Luukkala 2019, Osalliseksi Onnellisuudesta

 

Mielenterveystaitoja on hyödyllistä ja palkitsevaa kehittää. Mieli ry:n sivuilta löydät tietoa ja harjoituksia sekä tukea elämän eri tilanteisiin.

Lue myös:

Satu Pihlaja: Rohkeus valita auttaa arjessa

Neuvokas perhe – kehotyytyväisyysvideot käyttöön vauvasta vaariin!

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset