Hyppää sisältöön
Etusivu / Elämää sairauden kanssa / Verenpaine ja kolesteroli lempiteemoina Sydänliiton historiassa

Verenpaine ja kolesteroli lempiteemoina Sydänliiton historiassa

Nämä kaksi sydänterveyden riskitekijää ovat kulkeneet Sydänliiton viestinnässä ja toimenpiteissä jo pitkään. Yhä edelleen tänäkin päivänä tavoitteenamme on lisätä ihmisten tietoisuutta näistä kahdesta tärkeästä asiasta. Teemat ovat olleet pitkään samoja, mutta viestinnän tyyli ja sisällöt vaihdelleet eri vuosikymmeninä.

Eeva Hietalahti, Johtaja, Tuotteet, palvelut ja viestintä
Julkaistu 31.10.2025
Kuva Getty Images

Suomen Lions-Liitto suoritti keväällä 1975 valtakunnallisen suurkeräyksen nimellä Operaatio Punainen Sydän. Tämän keräyksen nettotuoton, yli 10 miljoonaa markkaa, Lions-Liitto lahjoitti yhdessä Suomen Sydäntautiliiton kanssa muodostamalleen Operaatio Punainen Sydän -rahastolle käytettäväksi sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisevään toimintaan. Sen avulla rahoitettiin Sydäntautiliiton toimintaa, kuten vuonna 1975 käynnistettyä liiton verenpaineohjelmaa sekä liiton tutkimustoimintaa.

Liiton uusi verenpaineohjelma luotiin tiiviissä yhteistyössä lääkintöhallituksen ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Ohjelman tavoitteena oli lisätä tietoisuutta korkeasta verenpaineesta kansanterveysongelmana, kehittää verenpaineen mittaamista ja seurantaa terveydenhuollossa, edistää elintapamuutoksia, kuten suolan käytön vähentämistä ja liikunnan lisäämistä ja kouluttaa terveydenhuollon ammattilaisia verenpaineen tunnistamiseen ja hoitoon. Ohjelman aikana tuotettiin iso määrä äänidiasarjoja, esitteitä ja julisteita. Ohjelma oli osa laajempaa siirtymää kohti ennaltaehkäisevää kansanterveystyötä, ja se vaikutti merkittävästi siihen, että verenpaineen mittaaminen ja hoito yleistyivät Suomessa.

Riskitekijät keskiössä myös Pohjois-Karjala-projektissa

Vuonna 1972 käynnistynyt Pohjois-Karjala-projekti nosti myös näitä sydänterveyden riskitekijöitä esille. Keskeisimpiä asioita siinä olivat tupakoimattomuus, ravintotottumusten muuttaminen, liikunnan lisääminen ja verenpaineen ja kolesterolin seuranta. Projektin keskiössä oli yhteisölähtöinen terveyden edistäminen. Sydäntautiliitolla ja sen alueellisella Pohjois-Karjalan Sydänpiirillä oli tärkeä rooli projektin toteutumisessa.

Sydänystävällinen ruoka syntyi 1980-luvulla

Vuonna 1986 Sydäntautiliitto käynnisti uuden sydän- ja verisuonitautien ehkäisyohjelman. Siihen liittyen 1988 käynnistettiin Sydän ja ravinto -ohjelma, joka pyrki sydän- ja verisuonitautisairastuvuuden ja kuolleisuuden laskuun työskentelemällä kansan ruokatottumisten muuttamiseksi.

Tarkoitus oli saada sydänystävällisestä ruoasta luonnollinen osa suomalaisten elämäntapaa ja tätä kautta kolesteroli- ja verenpainearvot normaaleiksi. Lähitavoitteeksi asetettiin, että jokainen suomalainen tietäisi kolesteroli- ja verenpainearvonsa ja ymmärtäisi niiden vaikutuksen sydän- ja verisuonitautisairastuvuuteen. Lisäksi tavoitteeksi asetettiin, että jokainen suomalainen ymmärtäisi ruokavalintojen vaikutuksen näihin riskitekijöihin ja oppisi tekemään sydänystävällistä ruokaa. Toimenpiteiden seurauksena syntyi uusi käsitys – sydänystävällinen ruoka, millä tarkoitettiin ruokaa, jossa rasvan, suolan ja kuidun määrä sekä rasvan laatu olivat kunnossa.

Iloisexi ilman paineita herätteli miehiä tuntemaan verenpainearvonsa

Vuonna 1991 liitto käynnisti verenpaineohjelman suunnittelun. Raha-automaattiyhdistyksen tuella toteutettavaan ohjelmaan kuului verenpaineen oikea mittaaminen, uusien hoitosuositusten sisäänajo, terveydenhuoltohenkilökunnan kouluttaminen, materiaalien tuotanto, tiedotus ja laajan Sydänliiton organisaation avulla toteutettava neuvonta ja ohjaus. Ohjelma kohdistui koko väestöön, mutta erityisesti panostettiin työikäisiin miehin. Tuolloin joka toinen 30 vuotta täyttäneistä miehistä oli elämäntavoistaan ja ruokatottumuksistaan johtuen vähintään lievästi ylipainoisia ja siten liiton mukaan vaaravyöhykkeessä.

Vuoden 1994 Sydänviikkoa vietettiin Sinä olet paras poistamaan paineesi -teemalla sekä sydänterveellisellä lounaskampanjalla

Kampanjan aineistot pohjautuivat Sydänviikolla julkistettuihin uusiin verenpainesuosituksiin. Samaisella viikolla järjestettiin lounaskampanja, joka nosti esille sydänterveellistä ruokaa ja sen osana kolesterolia. Hauskat kampanjajulkisteet ja niitä myötäilevät lounaiden nimet, kuten Kalastajan täysosuma ja Lempikeitto, houkuttelivat puolta miljoonaa suomalaista valitsemaan ruokalistalta sydänystävällisen vaihtoehdon. Yli 45 marketissa opastettiin valmistamaan helposti ja edullisesti sydänystävällistä ruokaa. Kaupoista asiakkaat saivat mukaansa Elämäsi reseptit-lehtisen, jonka ruokaohjeet ja terveysvinkit innostivat sydänystävällisiin elämäntapoihin.

2000-luvulle siirryttäessä riskitekijöistä viestiminen oli sisällytetty monen erilaisen teeman alle

Vuonna 2000 perustettu Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteinen Sydänmerkki auttaa kuluttajia valitsemaan parempia valintoja kiinnittäen huomioita mm. suolan määrän ja rasvan laatuun. Diabetesliiton, Kuntourheiluliiton, Kunnossa kaiken ikää -ohjelman, Reumaliiton ja Syöpäjärjestöjen kanssa toteutettiin Pieni päätös päivässä -projektia ja kampanjaa, jonka teemana olivat liikunta ja ravitsemus. Naisten sydänterveyden erityispiirteitä korosti Naisen sydän -ohjelma, joka nosti naisten riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin, jotka perinteisesti miellettiin enemmän miesten sairauksiksi.

Laaja-alaista viestintää ja tapahtumia 2010- ja 2020-luvuilla

Viimeisten vuosikymmenien aikana Sydänliitto on toteuttanut useita erilaisia kampanjoita ja toimenpiteitä kolesteroliin ja verenpaineeseen liittyen. Mm. terveyden 3-ottelu nosti näiden arvojen tuntemisen tärkeyttä. Kampanja oli osa Sydänviikkoa, ja sen lajit olivat verenpaineen mittaus, kolesteroliarvojen mittaus ja vyötärönympäryksen mittaus. Kampanja oli leikkimielinen mutta vakava, ja sen tavoitteena on ollut lisätä tietoisuutta sydänterveydestä ja kannustaa elämäntapamuutoksiin. Kampanjassa oli mukana tunnetut suomalaiset Ulla-Maija Paavilainen, Marja-Liisa Kirvesniemi ja Mato Valtonen.

Mittaus- ja neuvontapahtumat ovat olleet tärkeä osa toimintaamme niin paikallisyhdistyksissä kuin sydänpiireissä. Yritysyhteistyön avulla on pystytty toteuttamaan tuhansien ihmisten kolesterolimittauksia ja antamaan verenpaineen omaseurannan ohjausta. Tapahtumapaikkoja valitsemalla voidaan toimintaa kohdentaa eri kohderyhmille, kuten houkuttelemalla ihmisiä mittauksiin jääkiekko-ottelun erätauolla.

Välillä kampanjoiden toteuttamisessa tarvitaan Sydänliiton eri toimijoilta myös heittäytymistä. Kustannuspaineiden takia kampanjoissa ei aina käytetä ammattimalleja, vaan malleina toimivat liiton tai jäsenjärjestöjen henkilökunta tai vapaaehtoisemme.

Verenpaine ja kolesteroli yhä tänä päivänä tärkeinä Sydänliiton viesteinä

Pitkäjänteisestä työstä huolimatta edelleen on tärkeää tehdä työtä sen eteen, että ihmiset ymmärtävät näiden kahden riskitekijän merkityksen sydänterveyteen, tietävät omat arvonsa ja osaavat itse vaikuttaa niihin. Tänä päivänä merkittäväksi kanavaksi on noussut sydan.fi-verkkopalvelumme, josta sadat tuhannet ihmiset etsivät joka kuukausi tietoa riskitekijöistä. Palvelustamme löytyykin luotettavaa ja kokonaisuuksiksi koottua tietoa osoitteista sydan.fi/verenpaine ja sydan.fi/kolesteroli. Suosituinta kolesteroliartikkelia ja suosituinta verenpaineartikkelia luetaankin vuositasolla yhteensä peräti yli 200 000 kertaa ja niiden parissa vietetään yhteensä 577 000 minuuttia.

Verkkopalvelua täydentää monet verkkoluennot ja tallenteet aiheista. Yhdistykset, piirit ja alueet järjestävät yhä edelleen laajasti erilaisia mittaus- ja neuvontatilaisuuksia. Ensi vuonna tulemme myös näkemään valtakunnallisia kampanjoita kummallakin teemalla.

Painetut oppaat ovat olleet vuosikymmeniä tärkeä osa tiedottamistamme. Yhä edelleen sydänkaupasta löytyy Kolesteroli kuntoon ja Verenpaine kuntoon oppaat, joita jaetaan mm. työterveyden ja julkisten terveydenhuollon kautta tietoa tarvitseville.

Ammattilaisille tarjoamme työkaluja ja tukea asiakkaiden ohjaamiseen. Ne löytyvät osoitteesta sydan.fi/ammattilaispalvelu

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi