Hyppää sisältöön

Panu Routila: Rutiinit kunniaan

Kesän jälkeen palataan normaaleihin rutiineihin. Moni palaa mukaan vapaaehtoistoimintaan. Terveyden ylläpidossa rutiinit ja tavat ovat tärkeässä roolissa, sillä säännöllinen liikunta tai ruokarytmi auttaa voimaan paremmin, Panu Routila kirjoittaa blogissaan.

Panu Routila, Sydänliiton puheenjohtaja
Julkaistu 26.8.2022

Alkava syksy on tyypillisesti ajankohta, jolloin palaamme normaaleihin rutiineihin, kuka millaisenkaan. Rutiini sanana voi kuulostaa kovin ikävältä, kutsuisin niitä mieluummin säännöllisiksi tavoiksi. Yksi tyypillinen syksyn merkki ja tapa monelle on yhdistystoiminnan herääminen kesän jälkeiseltä tauolta. Sadat yhdistyksemme järjestävät monipuolista toimintaa eri puolilla Suomea. Tuo yhdistävä ja hyvää tekevä toiminta toteutetaan hyvin pitkälti vapaaehtoisvoimin.

Moni teistä lukijoista toimiikin vapaaehtoisena mahdollistaen monta antoisaa hetkeä muille ja tästä olemme hyvin kiitollisia. Vapaaehtoistyö sydänasioiden parissa on antoisaa, tuo merkitystä ja sisältöä elämään.

Terveyden ylläpidossa nuo rutiinit, tavat ovat tärkeässä roolissa. Säännöllinen liikunta tai ruokarytmi auttavat voimaan paremmin. Itselleni tärkeä tapa on tanssi, jota harrastamme vaimoni kanssa yhdessä. Koronan takia tauolla olleet harjoitukset ovat alkaneet nyt uudestaan. Kyllä on rankkaa mutta niin antoisaa.

Toivottavasti sinullakin on joitain terveyttä edistäviä rutiineja. Yksi sellainen voisi olla esimerkiksi Sydänmerkin hyödyntäminen ruokaostoksilla. Maailman Sydänpäivän kunniaksi nostammekin Sydänmerkkiä erityisesti esille ja kannustamme kaikkia käyttämään tuota arkea helpottavaa kaikkien tuntemaa brändiä.

Aurinkoista alkavaa syksyä!

Lue myös:

Ravinto ja muut elintavat kolesterolin hallinnassa

Omilla elintavoilla voi vaikuttaa veren kolesteroliarvoihin. Kolesterolin alentaminen auttaa pitämään sydämen ja aivojen verenkiertoa kunnossa. Kaikki elintapatekijät tukevat myös kolesterolin lääkehoitoa.

Liikunnan vaikutuksia sydämen terveyteen

Säännöllinen liikunta, kuten esimerkiksi kävely, pyöräily ja juoksu, parantaa sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa.

Sydänmerkki-ruokaohjeet löydät täältä.

Lue seuraavaksi