Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Mahtavat marjat

Marjat ovat pohjoisen omia superfoodeja. Jo historiankirjoissa on marjojen havaittu parantavan eri tauteja. Vaikka tutkimuksia ja tieteellistä näyttöä marjojen terveysvaikutuksista on lopulta vielä melko vähän, on varmaa, että marjoja kannattaa syödä usein, paljon ja monipuolisesti.

Anna Kara ja Mari Olli
Julkaistu 16.8.2018
Kuva Anna Kara

Marjat sisältävät paljon vettä ja vähän energiaa. Marjoja saa siis napostella huoletta ja vielä santsatakin!

Marjat ovat myös oivia kuidun lähteitä. Ne sisältävät enimmäkseen liukoista kuitua, joka tasoittaa verensokeria, koska ruoka imeytyy kuidun vaikutuksesta hitaammin. Liukoisesta kuidusta on apua myös kohonneeseen kolesteroliin, sillä kuitu sitoo kolesterolia itseensä suolistossa.

Napsi marjoja monipuolisesti. Mustaherukka sisältää runsaasti kaliumia, mustikka, tyrni ja lakka E- ja C-vitamiinia, mansikka puolestaan foolihappoa. Eri vitamiinien ja kivennäisaineiden hyödyt ovat erilaiset, siksi juuri monipuolisuus on valttia.

Mustikka värjää kielen ja huulet, lakka maistuu voimakkaan kirpeältä, kun taas mansikka melkein sulaa suussa. Eri marjoissa on erilaisia flavonoideja eli maku- ja väriaineita. Ne luovat marjan ominaismaun ja -värin. Flavonoideilla saattaa olla hyödyllisiä vaikutuksia mm. silmien terveyteen, sekä syöpien, muistisairauksien, sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Flavonoidien terveyshyödyt vaativat kuitenkin vielä runsaasti lisää tutkimusta.

Marjojen hyödyt moninkertaistuvat, kun tallustelee itse metsään. Metsä on ympäristönä rauhoittava. Tavoitteena ei tarvitse olla mittavat marjasaaliit, vaan marjat voi säilöä saman tien omaan suuhun. Nautinnollista satokautta!

Lue seuraavaksi