Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Tukea tupakoinnin lopettamiseen

Tupakoinnin lopettamiseen kannattaa valmistautua, itsekseen tai muiden kanssa keskustelemalla.

Mikko Syvänne
Julkaistu 29.8.2018
Kuva: Sydänmerkki

Terveydenhuollosta löytyy alan asiantuntijoita, joita voi käyttää hyväksi. Muiden samassa asemassa olevien ihmisten kokemuksista voi myös olla paljon hyötyä.

Stumppi-puhelin 0800 148 484 on maksuton palvelunumero, jossa terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat tupakoinnin lopettamista koskeviin kysymyksiin. Puhelinpalvelu toimii ma – ti klo 10 – 18, to klo 13 – 16 (maksuton).

www.stumppi.fi tarjoaa tupakoinnin lopettamista harkitseville ja sitä yrittäville tukea ja neuvoja internetissä. Keskustelufoorumilta löytyy muiden kokemuksia ja kertomuksia ja siellä voi esittää omia kysymyksiä.

Vieroitusvaiheen tueksi on tarjolla myös lääkitystä ja se soveltuu sekä terveille että valtimotautipotilaille. Valtimotautipotilaiden kannattaa keskustella lääkityksen aloittamisesta oman lääkärin kanssa.

Nikotiinikorvaushoidon perusajatus on pehmentää laskua savuttomaksi. Korvaushoitotuotteista saa vereen nikotiinia, mutta pienempinä ja loivemmin vaikuttavina annoksina kuin savukkeista. Nikotiinin saannin jatkaminen lieventää vieroitusoireita ja vähentää tupakanhimoa. Tavallinen hoitoaika on 3-6 kuukautta.

Korvaushoito on tupakointia huomattavasti turvallisempaa. Savusta saa elimistöön noin 4000 ainetta, korvaushoitotuotteista vain nikotiinia, eikä sitäkään hengitetä keuhkoihin.

Nikotiinikorvaustuotteita on monenlaisia. Eri vahvuiset purukumit ja laastarit, inhalaattori (lääkesumutin) ja kielenalus- ja imeskelytabletit ovat vapaasti ostettavissa. Voimakkaammin vaikuttava nenäsuihke vaatii reseptin.

Bupropioni on nikotiiniton tupakastavieroituksessa käytettävä lääke, joka kehitettiin alun perin masennuksen hoitoon. Lääke rekisteröitiin sittemmin käytettäväksi myös tupakastavieroituksessa. Bupropioni vaikuttaa aivoissa samankaltaisesti kuin nikotiini, ja se vähentää tupakanhimoa ja lievittää vieroitusoireita. Bupropioni ei sovi kaikille ja siksi sen käyttö vaatii aina lääkärissäkäynnin. Hoito aloitetaan viikkoa ennen tupakoinnin lopettamista ja se kestää noin kaksi kuukautta.

Varenikliini on kehitetty nimenomaan tupakoinnin lopettamisen tueksi. Se pitää nikotiinin vieroitusoireita poissa ja myös vähentää tupakoinnin mielihyvävaikutusta ja sen kautta halua polttaa. Varenikliini on reseptilääke. Hoitoaika on kolme kuukautta ja tupakointi lopetetaan hoidon toisella viikolla.Varenikliini näyttää tutkimusten mukaan olevan tehokkain tupakastavieroitukseen käytettävistä lääkkeistä. Ero on suurin kolmen kuukauden hoidon päättyessä, mutta tasoittuu pidemmällä tähtäimellä.

Lisätietoa lääkkeistä saa terveydenhuolloista ja apteekeista.

Muistilista auttamaan tupakoinnin lopettamista

  • Aikataulu: Tupakointi ei lopu toivomalla. Silloinkin, kun motivaatio on vahva, tarvitaan konkreettinen yritys. Jos itselleen ei aseta aikataulua, yritystä tulee helposti lykättyä vuosikausia.
  • Tupakoinnin lopettaminen on yleensä parasta tehdä kerralla. Jos siihen ei ole valmis, voi edetä myös pienemmin askelin. Vähentämisessä on kuitenkin vaara, että ne jäljelle jäävät savukkeet alkavat tuntua entistä tärkeämmiltä.
  • Sitoutuminen: Päätöstä voi vahvistaa helpoimmin puhumalla siitä etukäteen. Se auttaa hahmottamaan omia ajatuksia ja voi tuoda uusiakin oivalluksia. On myös vaikeampaa rikkoa päätös, josta muutkin tietävät.
  • Tavoite: Mahdollisimman konkreettinen ja omaksi koettu tavoite auttaa muutoksessa. Jos sen kirjoittaa paperille, lapun voi kaivaa esille innostuksen mahdollisesti hiipuessa.
  • Oman tupakoinnin tutkiskelu: On hyvä tietää, miksi oikein polttaa ja mitä siihen liittyy. Pohtia voi milloin tahansa, mutta sitä on hyvä harrastaa myös tupakoidessa. Miksi poltan juuri tätä savuketta? Toimiiko se tarkoituksen mukaisesti? Johtuuko vaikutus todella tupakasta vai ehkä jostain muusta syystä? Voisiko samaan tulokseen päästä muuten?
  • Entä sitten, kun ei enää polta: Tupakoinnin lopettaminen ei lopeta elämästä asioita, jotka nyt saavat polttamaan. Siksi kannattaa miettiä ennakolta ja mahdollisimman elävästi, miten toimii savuttomana näissä tilanteissa. Tällaisia mielikuvaharjoituksia käyttävät myös monet urheilijat ja esiintyjät valmistautuessaan suoritukseensa.
  • Tupakanhimosta selviäminen: Jos tekee etukäteen päätöksen, miten toimii tupakanhimon yllättäessä, valintaa ei joudu pohtimaan ahdingossa. Kohtaus kestää vain minuutteja, jos tunnetta ei jää ruokkimaan. Toimintamalli voi olla hyvin yksinkertainen: kymmenen jumppaliikettä tai syvähengitystä, vesilasin noutaminen ja juominen hitaasti, sadan askeleen kävely, tekstiviesti tuttavalle – mitä tahansa, mikä antaa hetkeksi tekemistä ja vie ajatuksia pois polttamisen halusta.
  • Painonhallinta: Painonnousu tupakoinnin lopettamisen jälkeen on tavallista. Muutama lisäkilo on tupakointia pienempi terveysongelma, mutta jos kiloja on jo ennestään runsaasti, asiaan kannattaa varautua. Lisääntynyt syömisen halu ja makean himo ovat tavallisia vieroitusoireita. Riittävän suuri annos kuitupitoisia ja vähäkalorisia suupaloja helposti saatavilla voi pidättää ahmimasta rasvaisia tai makeita ruokia. Liikunnasta saa painonhallinnan ohella apua myös muihin vieroitusoireisiin.
  • Retkahtaminen: Tupakoinnin lopettaminen onnistuu usein vasta muutaman yrityksen jälkeen. Retkahtaminen kannattaa hyväksyä rauhallisesti ja suunnata ajatukset mahdollisimman nopeasti seuraavaan yritykseen.

Lue seuraavaksi