Siirry sisältöön

Kehon tietoisuutta parantava Asahi-harjoitus

SMF on hyväksyvää, tietoista läsnäoloa tässä hetkessä kaiken ollessa juuri niin kuin se on. Harjoituksilla tulet tietoiseksi hetkeen liittyvistä tunteista, ajatuksista, aistimuksista ja kehon tuntemuksista. 

Paula Mannonen
Julkaistu 29.5.2015
Kuva: Anna Kara

Kehon tietoisuutta parantavassa Asahi-harjoituksessa harjoitellaan pysähtymistä ja siirtymistä tekemisestä olemisen tilaan. SMF on hyväksyvää, tietoista läsnäoloa tässä hetkessä kaiken ollessa juuri niin kuin se on. Harjoituksilla tulet tietoiseksi hetkeen liittyvistä tunteista, ajatuksista, aistimuksista ja kehon tuntemuksista.

Ohje videoharjoitukseen

Tarvikkeet: jakkara, napakka tyyny tai meditaatiojakkara, herätyskello.

Etsi itsellesi rauhallinen paikka, jossa voit harjoitella häiriöttä joka päivä. Jos mahdollista, tee harjoitus aina samaan aikaan vuorokaudesta.

Rentouttavien ja kehotietoisuutta lisäävien Asahi-hartialiikkeiden jälkeen asetut istumaan ja pysähdyt kokemaan itsesi ehjänä, kokonaisena, juuri sellaisena kun olet tässä hetkessä, ja hyväksymään vallitsevan olotilan. Herätyskellon avulla voit säätää itsellesi sopivan pituisen harjoituksen keston myös videojakson päätyttyä.

Liikkeet tehdään hyvin rauhallisesti hengityksen tukemana tiedostaen samalla liikkeen aiheuttamat kehon tuntemukset.

Keho on viisas. Kuuntele sen viestejä ja tee liikkeet tuntemusten mukaan. Kuuntele sydäntäsi, kuinka se reagoi. Huomaa, mitä tunteita ja ajatuksia mieleesi nousee Asahin aikana, tunnista ne ja päästä niistä sitten irti. Ota kuitenkin Asahi-liikkeitä tehdessäsi huomioon lääkärin tai hoitohenkilökunnan ohjeet mahdollisista liikerajoituksista. Opettele videolta tämän viikon liikkeet ja tee ne oman hengityksen tahdissa lisäten toistoja 8-10:een asti.

Koeta istua harjoituksen aikana paikallasi. Korjaa kuitenkin tietoisesti ja rauhallisesti asentoasi, mikäli se aiheuttaa kipua jossain kohtaa. Istu arvokkaassa asennossa selkäranka suorana. Asentosi kuvastaa tahtoa: tahtoa elää, tahtoa olla ehjä ja arvokas, tahtoa ymmärtää elämää sellaisenaan ilman jossittelua. Harjoituksen aikana tulet tietoiseksi hengityksestäsi, kehostasi ja tästä hetkestä. Pidennä istumisharjoitusta pikkuhiljaa itsellesi sopivaksi esim.15–20 minuuttiin. Aloita harjoitus videon ohjaamana, jää sitten istumaan itsellesi sopivaksi ajaksi.

Voit tehdä Asahi-liikkeitä myös fysioterapeutti Sirpa Tuomisen mukana. Katso ohjeet videolta. Jos haluat harjoitella pidempään, voit tehdä toistoja aina kymmeneen asti.

Arjen harjoitus: Tietoinen käsien ja kasvojen pesu. Pese kädet hyvin hitaasti kiinnittäen huomiota siihen, kuinka monimutkaisia liikkeitä kätesi suorittavat. Tunne veden kosketus, lämpö tai viileys. Aisti, kuinka kätesi koskettaa kasvoja ja huuhtelee niitä vedellä. Ole lempeä itsellesi ja huuhtele samalla mielestäsi ajatukset ja tunteet, joita et enää tarvitse. Harjoituksen tarkoituksena on tulla tietoisemmaksi pesemisen kaltaisista normaalisti lähes automaattisista toimista.

Tutustu myös artikkeliin Mielen hyvinvointia mindfulness-harjoittelusta

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset