Siirry sisältöön

Nauti pähkinöitä ja siemeniä monella tavalla

Sydänystävällisiä pähkinöitä ja siemeniä on helppo lisätä erilaisiin ruokiin, kuten aamupuuroon, itse leivottuihin sämpylöihin tai vihersalaattiin.

Mikko Nukarinen, ravitsemustieteen opiskelija, ETK
Julkaistu 17.4.2020
Päivitetty 23.4.2020
Kuva: Sydänmerkki/Elina Himanen

Pähkinät ja siemenet ovat terveellisyytensä lisäksi myös erittäin herkullisia. Niitä sopii syödä sellaisenaan, mutta myös niistä valmistetut rouheet ja jauhot ovat hyviä vaihtoehtoja esimerkiksi leivonnaisiin tai ruoan päälle ripotteluun. Pähkinöiden ja siementen käytössä täytyy kuitenkin pitää kohtuus mukana.

Kokeile rohkeasti eri ruoissa

Lisää sellaisenaan aamupalalle ja välipalalle tuomaan makua ja rakennetta:

  • Lisää kokonaisina tai rouheena puuroon tai jogurttiin.
  • Laita 1 ruokalusikallinen chiansiemeniä noin 2 desilitraan vettä, odota 15 minuuttia ja lisää vihersmoothieen. Myös hampunsiemenet sopivat hyvin smoothieen.
  • Tee oma siemensekoitus, jotta siementen käyttö on monipuolista.

Valmista oma kasvijuoma pähkinöistä

Liota ensin 1 desilitra manteleita pari tuntia vedessä, sekoita pehmenneet mantelit ja 2–4 desilitraa vettä tehosekoittimessa ja kaada seos siivilän tai harson läpi kulhoon. Nauti sellaisenaan tai lisää kahviin, puuroon tai smoothieen. Hyödynnä siivilöinnistä ylijäänyt mantelimassa esimerkiksi sämpylätaikinassa. Pidä mielessä pähkinöiden suositeltava käyttömäärä, sillä kasvijuomaan käytetään runsas määrä pähkinöitä.

Kokeile pääaterian tai salaatin joukossa:

Pähkinää voi myös levittää:

Käytä monipuolisesti leivonnassa:

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset