Siirry sisältöön

Kiitollisuus piristää mielialaa – kokeile vaikka

Aivomme ovat luontaisesti virittyneet huomaamaan vaaroja ja epäkohtia. Kun selviytymisemme ei ole enää kiinni luolamiehen vaistoista, voimme jumpata mieltämme huomaamaan hyvää ympäristössä. Jo kahden viikon harjoittelun jälkeen voimme huomata muutoksia ajattelussa. Kokeile ja hämmästy.

Anne Kuusisto, lapsiperheasiantuntija, Mindfulness-ohjaaja.
Julkaistu 29.10.2020
Valokuvat herättävät muistoja.

Kiitollisuus kasvaa, kun alat ihmetellä ja arvostaa niitä asioita, joita pidät elämässäsi itsestään selvinä: kiitos tästä päivästä, kiitos kauniista kasvista ikkunalla, kiitos margariinista jääkaapissa.

Ota tavaksi illalla miettiä viisi hyvää asiaa päivästä, yksi jokaiselle sormelle. Asiat voivat olla pieniä tai isoja. Voit miettiä asiat hiljaisesti, ääneen puhuen tai kirjata ne ylös.

Etsi kiitollisuuden aiheita pitkin päivää ihmisistä, luonnosta tai mistä vaan.

Lisää elämään kiitollisuutta

1. Kiitollisuussanoja. Viljele ystäville, tuttavilla ja tuntemattomille sanoja kuten: Kiitos, Olipa mukavaa, Tämä ilahdutti minua, Anteeksi ja Olet rakas.

2. Rutiineja, joissa keskityt etsimään hyvää. Esimerkiksi kaupan kassajonossa tai kahvia keittäessä pysähdy ajattelemaan hyviä asioita ympärilläsi.

3. Myötätuntoa ja kiitollisuutta itseäsi kohtaan. Hymyile itsellesi peilistä, ja kiitä päivittäin itseäsi olemisesta ja yrittämisestä. Keksi jotkin myönteiset sanat, joita voit toistaa itsellesi (kuten Olen riittävän hyvä, Minä osaan ja pystyn jne.)

kirjeen kirjoittaminen ilahduttaa

Ilahduta itseäsi ja toista

Hyvän tekeminen toiselle kohottaa myös omaa mielialaa ja lisää merkityksellisyyden tunnetta. Pienillä teoilla voi ilahduttaa toista, ja tehdä hyvinkin merkittäviä juttuja. `Hyötytyön` (kuten siivoaminen ja kotihommat) sijaan voi välillä keskittyä tietoisesti `Hyvänmielen-työhön` tekemällä esimerkiksi:

Kiitollisuuskirjeen

Kirjoita kirje jollekin sinulle tärkeälle henkilölle, ja kerro miksi olet hänestä kiitollinen. Mitä mukavia muistoja sinulla on ja mitä toivot hänelle.

Kiitollisuusvierailun

Vieraile tai soita kertoaksesi, miten joku on vaikuttanut elämääsi.

Kiitollisuusmuistelua

Katsele vanhoja kuvia yksin tai yhdessä jonkun kanssa ja mieti, mistä olet niissä kiitollinen.

 

Lue lisää:

Tustustu myös Kati Kuisman artikkeliin Myönteiset rutiinit auttavat muutoksessa
“Hyvinvoinnin tavoittelu ja ajatus uudesta minästä kannattelevat meitä aluksi muutoksessa. Mutta miten onnistua luomaan rutiinit, jotka tukevat hyvinvointia päivittäin ja auttavat onnistumaan?”

Auttaisiko mindfulness? Meillä on tapana ajatella ja reagoida samalla tavalla kuin ennen. Aivoihin muodostuu vuosien varrella vahvoja ajatusketjuja, joista osa palvelee hyvinvointiamme ja osa ei palvele. Mindfulness-harjoitusten avulla mielen hyvinvointia ja hyviä ajatusketjuja voi vahvistaa. Lue lisää Mielen hyvinvointia mindfulness-harjoittelusta

Sydänmerkin blogit tarjoavat monipuolista luettavaa. Esimerkiksi Maija Ukko kirjoittaa Käy pöytään -blogia ja Sari Spåra tasapainoilee arjessa blogissaan Ruokarauhaa.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset