Siirry sisältöön

Hei! Olin usean vuoden kärsinyt sydämmen rytmihäiriöistä, lepopulssi lähes aina yli 100. Urheilen erittäin aktiivisesti, mutta rupesin vuoden 2014 alussa rauhoittamaan urheilua lisäämällä kehonhuoltoa ja venyttelyä.
Kesällä 2014 menin kardiologin luo ja ruvettiin selvittämään, mistä johtuu rytmihäiriöt. Saatiin yksikanavaisella heard scannerilla kiinni. Erilaisia lääkityksiä kokeiltiin Multaq, Emconcor, eliquse jne. Aiheuttivat vakavaa allergista ihottumaa. Marrakuussa 2014 tehtiin eteisvärinän ablaatio, piti olla hereillä toimenpiteen aikana, mutta jotain tapahtui.
Itse muistan vain älyttömän kivun rintalastassa. Kesti kuulemma normaalia pitempää kun heräsin. Vointiani kysyttiin ja sanoin, että silmissä näkyi sahanteriä. Sydän ultrattiin ja sanottiin, että kaikki ok, Ei kun kotiin toimenpiteestä seuraavana päivänä. No, outo polte rinnuksissa ja 5.12. oli ollut outo kohtaus, jossa vasen puoli kasvoissa roikkui ja leipä putosi suustani jne. Mieheni kertoi jälkeenpäin. Itse en muista mitään. Seuraavana aamuna olin kuitenki aivan normaali. Lähdimme ystävien luo itsenäisyyspäivää viettämään, Illalla alkoi outo polte rinnan seudussa ja sydän hakkasi älyttömästi. Kipu oli sietämätöntä. Jonkin ajan päästä se vähän hellitti, niin lähdettiin kotiin ja nukkumaan. Olin pari tuntia kerennyt nukkua, kun kipu tuli uudestaan ja nyt erittäin voimakkaana. Mieheni vei minut taas päivystykseen. Minulla oli kai sappikohtaus, mutta myös pikkuaivoissa löydettiin useita infakteja, joista yksi sopisi juuri ablaatiotoimenpiteen jälkeiseen. Vasen puoli kehosta jäännyt oudoksi, kasvoihin annettu ueita sähköhoitoja, joten eroa ei huomaa enään, mutta tasapainohäiriöt ja oudot unohtamiset seuraavat edelleen mukana. Nyt 09-2015 lomalla luiskahdin uima-altaaseen, vaikka en muista edes, että olisin ollut menossa uimaan. Kaaduin vasen kylki edellä ja löin vasemman polven niin pahasti, että nivelkierukka repesi. Nyt polvi leikattu. Onko sairaalalla oikeus jättää asia vaan siihen, että ablaatio on aiheuttanut aivoinfaktin ja nyt siitä aiheuttuu lisää terveydelle vaarallisia tilanteita? Mitään jatkohoitoa en ole saannut neurol. enkä ablaatiotoimeen tehneeltä sairaalalta. Lääkkeinä Zarelto ja Rosuvastiini. Onko minulla oikeus vaatia ablaation tehyt sairaala korvausvelvolliseksi? Voinko hakea jotain kuntoutusapua? Vai pitääkö mennä neurol. vastaanotolle kertomaan näistä jälkioireista?

10/10/2015

Marjuska

Vastaus

Mikko Syvänne, Marjaana Kirjavainen
Julkaistu 20.10.2015
Päivitetty 4.6.2018

On todella valitettavaa, että kysyjälle on tullut aivoverenkierron häiriö eteisvärinän katetriablaation komplikaationa. Mitkään kajoavat sydäntoimenpiteet eivät ole riskittömiä. Merkittävien komplikaatioiden riski kyseisen toimenpiteen yhteydessä on muutamia prosentteja (useimmissa aineistoissa vaihteluväli on 2,5–5 %). Aivoverenkiertohäiriöiden riskiksi mainitaan 0,36 % eli tuhannesta hoidetusta noin neljä saa tällaisen haitan. Lisäksi magneettikuvauksilla on todettu toimenpiteen jälkeen lievempiä, oireita aiheuttamattomia jälkiä aivoverenkierron häiriöistä.

Jos kokee tulleesi huonosti kohdelluksi tai on tyytymätön saamaansa hoitoon tai palveluun, voi tehdä muistutuksen tai kantelun. Hoitovirhettä epäiltäessä voi hakea korvausta Potilasvahinkovakuutuksesta.

Kuntoutukseen voi hakeutua joko itsenäisesti tai lääkärin aloitteesta. Aivoverenkiertohäiriön jälkeinen kuntoutuksen tarve riippuu sairauden aiheuttamasta haitasta. Neurologi on pätevin arvioimaan kuntoutuksen tarvetta ja siitä odotettavissa olevaa hyötyä. Sopeutumisvalmennusta ja kuntoutuskursseja järjestävät järjestöt, kuten Aivoliitto ja Sydänliitto, sekä Kela. Lisätietoja löytyy kuntoutus ja vertaistoiminta -artikkelista.

20/10/2015

Mikko Syvänne, Marjaana Kirjavainen

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset