Siirry sisältöön

Miehellä on lääkityksellä tasapainossa pysyvä verenpaine ja flimmeri, ikää 81 vuotta. Otti toista kuukautta Plavixia 110 mg x 2, kunnes yhtenä päivänä alkoi tulla pieniä määriä verta virtsaan, minkä vuoksi lopetti Plavixin. Veriarvot pysyivat entisenä ja normaalina, verentulo myös loppui heti lääkityksen loputtua. Uskaltaako tehdä uuden kokeilun Plavixilla samalla annoksella?

10/08/2015

Epävarma

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 16.8.2015
Päivitetty 4.6.2018

Ilmeisesti kyseessä ei ole Plavix (klopidogreeli) vaan Pradaxa (dabigatraani)? Ensinnäkin munuaiset ja virtsarakko kannattaisi tutkia. Ei voi olettaa, että virtsaan tulee verta pelkästään veren hyytymistä estävän lääkityksen vuoksi, vaan syynä voi olla hoitoa vaativa sairaus. Toiseksi lääkitys on syytä aloittaa uudelleen. Jos verentulo on vähäistä, se ei sinänsä ole vaarallista, sen sijaan lääkkeen tauotuksen pitkittyminen johtaa verisuonitukoksen vaaraan.

16/08/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset