Siirry sisältöön

Minulla on ollut flimmeri n. kolme vuotta. Tahdistimen ansiosta syke oli noin 65, enimmäkseen. Nyt tahdistimen uusinnan yhteydessä uutta tahdistinta ei laitettu “taskuun” vaan se jätettiin irtonaisen tuntuisesti nahan alle. Tikkien poiston yhteydessä haava aukesi pieneltä osalta ja alkoi vuotamaan visvaa. Kolme lääkäriä tutki eri aikoina haavan ja sanoivat, että se on hyvän näköinen. Eipä ollut. Sitten tulehtui haava ja toinen rinta. Siinä vaiheessa päättivät, että koko tahdistin ja johdot pitää poistaa. Nyt kun flimmeri on päällä niin se “juoksee” epåmiellyttävästi 80-100 välillä. Mulle sanotaan, ettei sille voi tehdä mitään. Eikö? Onko mun loppuelämäni nyt näin epämukavaa? Eikö löydy lääkettä huonoon oloon? Tai täsmälääkettä?

05/01/2020

Senioritanssija

Vastaus

Anna-Mari Hekkala, ylilääkäri
Julkaistu 5.5.2020

Kertomuksen perusteella saa käsityksen, että alun perin tahdistin asennettiin ns. sairaan sinuksen oireyhtymä vuoksi. Se tarkoittaa tilannetta, jolloin oma normaali syke on hidas ja lakkoilee, jolloin potilas saa heikotuskohtauksia, jopa pyörtyy. Silloin eteisvärinä tulee ”tilalle” korvaamaan huonosti toimivaa alkuperäistä rytmiä. Jos eteisvärinä aiheuttaa tällaisessa tilanteessa vaivaa, sitä joudutaan ehkäisemään lääkehoidolla. Kaikki eteisvärinää ehkäisevät lääkkeet hidastavat sykettä entisestään, joten on päädytty tahdistinhoitoon. Tahdistin itse ei poista eteisvärinää, vaan mahdollistaa lääkehoidon, jolla eteisvärinä saadaan aisoihin.

Nyt on käynyt niin ikävästi, että tahdistingeneraattorin vaihdon yhteydessä tahdistinsysteemi on päässyt infektoitumaan. Kyseessä on vakava tilanne, jolloin sekä tahdistin että johdot joudutaan ehdottomasti poistamaan. Joskus voidaan harkita uuden systeemin asentamista, mutta infektiovaaran vuoksi siihen ei yleensä lähdetä. Kun tahdistinhaava tai iho sen päällä on auki tai rikki, laitteiston infektion riski on selvästi suurentunut.

Sydämen rytminä on nyt eteisvärinä, siitä kertoo epämiellyttävältä tuntuva 80-100 lyöntiä minuutissa jatkuva rytmi. Sykkeen taso ei sinällään ole erityisen korkea vaan eteisvärinälle sopiva, mutta saattaa tuntua oudolta, jos on tottunut matalampaan tasoon. Lohdutuksena voi sanoa, että tähänkin syketasoon kyllä sopeutuu kuukausien kuluessa ja olo helpottuu. Kun lähiaikoina nähdään, että rytmi varmasti pysyy eteisvärinässä, sen rauhoittamiseen voidaan myös varovasti aloittaa lääkitys, beetasalpaaja. Todennäköisesti hoitavat lääkärit eivät ole vielä lisänneet lääkitystä, koska ei olla oltu varmoja siitä, ettei rytmi kääntyisi vielä itsestään takaisin normaaliksi. Silloin ilman tahdistinta potilas saattaisi pyörtyä.

Lähikuukaudet siis näyttävät, miten oireet helpottavat ja rytmiä hidastavaa lääkitystä voidaan lisätä. Normaaliin entiseen rytmiin ei kuitenkaan enää näyttäisi olevan paluuta.

05/05/2020

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset