Siirry sisältöön

Olen 47v nainen ja minua on häirinnyt aamuinen korkea syke.

Tiheys 110-130. Bisoprolol 1.25 mg otettuani, illalla syke tippuu levossa 50-55, alhainen syke heikottaa, ahdistaa, palpitaatioita. Olen jo 2 vuotta käyttänyt Bisoprololia ja nyt vasta alkanut syke laskea aika alas.

Mikä on sykkeen alaraja lääkityksellä? Mistä voisi johtua aamuinen korkea syke? Voiko ylähengitystieobstruktio aiheuttaa, vaihevuodet?

Kiitos etukäteen

02/07/2017

Tiedonhaluinen

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 1.8.2017
Päivitetty 4.6.2018

Ajoittainen, kohtauksenomaisesti ilmaantuva korkea syke saattaa olla eteisvärinää. Kun pulssia tunnustelee, se tuntuu epäsäännölliseltä. Sydänfilmi kannattaa rekisteröidä korkean sykkeen aikana. Jos nauhoitus tehdään kohtauksen jo mentyä ohitse, eteisvärinä ei enää näy sydänfilmissä.

Beetasalpaajalla ehkäistään monia rytmihäiriöitä. Lääkkeen tehtävä on hidastaa sykettä. Näin ollen on aivan tavallista, että lääkityn potilaan leposyke on noin 50-60/min. Vaikka syke kävisi ajoittain alle 50/min., ei tämä vielä ole vaarallista. Oleellista on, aiheuttaako hidastunut syke potilaalle oireita. 

01/08/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset