Siirry sisältöön

On hoidettu sepelvaltimo tautina, sydän jättää lyöntejä pois, päässä tuntuu silloin huimausta. Paine on ollut 140/60, syke voi olla 43-55, jolloin olen asiasta huolestunut.
Lääkkeet ovat Rosuvastatin Actavis, Bisoprolol, Losatric comp, Marevan, Ormox.

01/02/2016

Helena-mummo 78v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 4.2.2016
Päivitetty 4.6.2018

Hidaslyöntisyys tai tauot sydämen lyönneissä, jotka johtavat pyörtymiseen tai vakavaan huimaukseen, ovat aiheita harkita sydämentahdistimen asennusta. Kuitenkin huimaukseen on monia syitä, ja tahdistimen aihe on syytä harkita huolellisesti. Lisälyönnitkin voivat aiheuttaa huimauksen tunnetta, ja silloin tahdistimesta ei ole apua. Pysyvästi hitaassa sykkeessä tahdistinta harkitaan, kun on oireita ja syke on luokkaa 40/min. Yleensä tahdistinta ei “pätkivässä” rytmissä tarvita, elleivät tauot sykkeessä ole vähintään kahden sekunnin mittaisia. Tämä selviää parhaiten EKG:n pitkäaikaisrekisteröinnillä. Asiaan vaikuttaa sekin, aiheuttaako hidaslyöntisyyttä tai “pätkimistä” sairas sinus -oireyhtymä vai vähintään toisen asteen eteis-kammiokatkos. Asiaa on siis syytä tarkemmin selvitellä ja siinä yhteydessä myös harkita sykettä hidastavan Bisoprolol-lääkkeen vähentämistä tai lopettamista.

04/02/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset