Siirry sisältöön

Hei

En ole juurikaan harjoitellut juoksua tai mitään muutakaan. Haluaisin kohentaa yleiskuntoa. En pysty tekemään oikein mitään, koska rupeaa tykyttämään. Haluaisin harrastaa lenkkeilyä reippaalla tahdilla, mutta yleiskuntoni on todella huono, monta lasta ja itseni hoitaminen unohtunut. Tänään kun tein lapsille lumilinnaa, sydän rupesi hakkaamaan ja syke oli 130. Levolla rauhoittui. Sydän hakkaa ensin aika kovaa, mutta yht’äkkiä kovempaa. Tunne on ikävä. Miten voisin kasvattaa peruskuntoa niin, että voisin urheilla?

07/01/2017

simpukka76

Vastaus

Annukka Alapappila
Julkaistu 12.1.2017
Päivitetty 4.6.2018

Usein kuulee pienten lasten vanhempien kertovan, kunka liikunta ja muu itsestä huolehtiminen on jäänyt. Siinä tilanteessa on hyvä katsoa eteenpäin ja huomata, että koskaan ei ole liian myöhäistä lisätä liikuntaa ja sitä kautta jaksamista omaan elämään. Sitä paitsi mitä huonompi kunto on, sitä nopeammin kunto nousee liikkumalla. Tämän huomaa usein jo muutaman viikon jälkeen, mikä kannustaa edelleen jatkamaan. Liikunnan lisääminen kannattaa aloittaa maltilla. Tämä tarkoittaa sitä, että omaan arkeen lisätään liikuntaa. Aina, kun mahdollista valitaan auton tilalle kävely tai pyöräily ja hissin ja liukuportaiden tilalle rappuset. Lasten kanssa pihaleikit ovat mahtavaa liikuntaa koko perheelle. Kaikki liikunta ja puuhastelu, joka hengästyttää, parantaa kuntoa, kun sitä tapahtuu säännöllisesti, useamman kerran viikossa. Vähitellen sopivanvauhtiset kävelylenkit naapurin tai koiran kanssa voivat tuoda lisää pontta kunnon kohottamiseen. Kävelessä kuulumisia vaihtaessa ei aina huomaa edes liikkuvansa.

Vaikka kaikki liikunta on hyväksi, niin kunnon parantumiseen kuuluu hengästyminen. Jos liikkuu useamman kerran viikossa hengästyen, niin kunto paranee varmasti. Jotta liikunnasta tulisi säännöllinen osa elämää, tulee sen tuottaa jotain positiivista. Onnistumista, jaksamista, ystäviä, omaa aikaa, kauniita maisemia tai jotain muuta itselle hyödyllistä. Vähitelleen itse liikunta alkaa tuntua hyvälle ja sitä voi alkaa jopa kaipaamaan. Tällaisella omaehtoisella liikunnalla pääsee jo tosi pitkälle kunnon kohottamisessa. 

Jos tavoitteena  on lenkkeily, hyvä tapa edetä kohti sitä, on kävelyn harrastaminen. Rauhallisella kävelyllä liikkeelle ja muutaman kerran lenkin aikana lampunpylväiden pituinen pyrähdys nopeammalla vauhdilla. Pikku hiljaa koko lenkki reippaammalla vauhdilla tai pidempi lenkki. Ja taas muutama pyrähdys. Vähitellen on helppo havaita, että vauhti on noussut lähtötilanteesta eivätkä pyrähdyksetkään väsytä entisen lailla. Kun syke nousee hengästyessä, niin kuntokin nousee.

Jos liikunnan tai reippaiden pihaleikkien aikana tulee huono olo tai syke yht´äkkiä alkaa hurjasti hakkaamaan, on hyvä keskustella asiasta lääkärin kanssa. Itselle tulee levollinen olo, kun tietää kaiken olevan kunnossa ja kyse on vain huonosta kunnosta, jota voi parantaa säännöllisellä liikunnalla. 

12/01/2017

Annukka Alapappila

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset