Siirry sisältöön

Olen 70-vuotias mies. Onko lääkkeillä Digoxin Orion semi 0,125 mg ja Metohexal 95 mg, molempia 1 tapletti päivässä, yhteyttä kynsien tummumiseen ja sitä kautta jopa kynsien irtoamiseen. Lisäksi minulla on myös marevan. Ei muita lääkkeitä. Kiitoksi vastauksesta jo etukäteen.

30/08/2017

sepe

Vastaus

Anna-Mari Hekkala
Julkaistu 7.9.2017

Kysyjän kuvailema lääkitys on varsin tavallinen eteisvärinäpotilailla. Marevan on antikoagulantti, eli veren hyytymistä hidastava lääke, jolla ehkäistään eteisvärinään liittyvää aivoverenkiertohäiriötä. Digoxinia ja Metohexalia käytetään sydämen rytmin hallitsemiseksi. Näillä lääkkeillä ei ole kuvaillun kaltaisia haittavaikutuksia (kynsien tummuminen ja irtoaminen).

Marevan voi altistaa potilaan verenvuodolle, joten jos sormen tai varpaan alueelle sattuu trauma, esimerkiksi vasaran isku, kynnen alle muodostuu helpommin verenpurkauma, joka näkyy tummansinisenä tai mustana muutoksena. Tällöin taustalla oleva tarina on yleensä selvä, eikä tummia muutoksia näy muiden jäsenten alueella.

Voisiko kyse olla kynsisilsasta? Kynsiä kannattaa käydä näyttämässä terveyskeskuksessa. Jos epäillään kynsisilsaa, asia voidaan varmistaa sieniviljelyllä.

07/09/2017

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset