Siirry sisältöön

Hei! Tulossa oire-ekg (Event-ekg) tutkimus, kesto 7 vrk ja Emconcor 5mg tauko. Emconcor lähinnä svt taipumuksen estoon, myös verenpaine herkästi koholla, pääasiassa kuitenkin normaali. Ekg:ssä LAHB ja kertaalleen st-tason nousua, diagnoosi jäi epävarmaksi. Oire-ekg tehdään toistuvien rytmihäiriöiden selvittämiseksi, rytmi ajoittain epäsäänöllinen. Edeltävästi 24h-ekg, ei todettu erityistä, ei ollut myöskään oireita. Olen huolestunut lääketauosta, miten sydän ja verenpaine reagoi? Emconcor on ollut 15v. säännöllisesti käytössä, aikaisemmin Emconcor on kerran ollut 2 vrk tauolla, silloin tilalla oli kalsiumsalpaaja. Pulssi korkeahko ja lopulta rytmihäiriöpyrähdykset pahenivat (pulssi n.140-150), Emconcor aloitettiin uudelleen. Myöhemmin kalsiumsalpaaja lopetettiin, rytmin muuttuessa epäsäännölliseksi ( verenpaine matala). Vaatiiko oire-ekg lääketauon? rytmihäiriöitä esintyy kyllä runsaasti Emconcorin aikaankin, myös svt. Olen 54-v. nainen, terveelliset elämäntavat.

Rytmihäiriöinen

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Riippuu tutkimuksen kysymyksenasettelusta, pidetäänkö sen aikana tauko lääkityksessä. Esimerkiksi rasituskokeen ajaksi sydänlääkitys tauotetaan, jos halutaan kokeen olevan mahdollisimman herkkä, muuta jos halutaan tietoa potilaan tilasta lääkittynä, koe tehdään lääkityksen aikana. Sama koskee rytmihäiriötutkimuksia. Hoitavan lääkärin on siis otettava kantaa, haluaako hän tutkimuksen lääkittynä vai lääkitsemättömänä. Mitä tulee erityisesti beetasalpaajaan (esim. Emconcor), sitä ei pidä lopettaa yhtäkkiä vaan aina annosta vähitellen pienentäen. Muuten voi tulla kysymyksessäkin kuvattua vähintäänkin kiusallista tykyttelyä tai varsinainen hoidettava rytmihäiriö voi pahentua.

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset