Siirry sisältöön

Olen 75 v. nainen. Olen koko ikäni harrastanut aktiivista liikuntaa 5 p viikossa hikeen saakka. Pituus 149, paino 65.
Nyt suorituskykyni heikentyessä tullut painoa lisää 2 kg. Minulla on seuraavat sairaudet: sepelvaltimo, astma, pieni hiippaläpän vuoto, sydämen vajaatoiminta, jonka lukemat P-pro BNP 1759, P-natrium 135. Päivystyksessä siis diagnoosi myös eteisvärinä. Tämän johdosta tehtiin sydämen ultraäänitutkimus, eikä eteisvärinän aiheuttaja ole hiippaläppä. Ultraäänen tehnyt lääkäri totesi, että minulla on suuri vaara aivohalvaukseen. Minulla on varattu aika sähköiseen rytminsiirtoon 15.9. Nyt harkitsen tehdäänkö se vai ei? Ultaäänen tehnyt lääkäri totesi tähän vain, että tehdään nyt kun SE KERRAN ON SINNE MERKITTY. Siis päivystyssuunnitelman mukaan.
Olen syönyt kuukauden ajan seuraavia lääkkeitä: Eliguis 5mg kaksi kertaa vuorokaudessa, Furesis 20mg aamuisin, Emconcor CHF 2.5 puolikas aamuisin.

08/09/2016

Seljankka

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 9.9.2016
Päivitetty 4.6.2018

Vaikuttaa ilmeiseltä, että eteisvärinän käynnistyminen on heikentänyt kysyjän sydämen toimintaa ja pahentanut vajaatoimintaa, mikä heijastuu heikentyneenä suorituskykynä. Tämän perusteella rytminsiirtoyritys tarkoituksella parantaa elämänlaatua on perusteltu. Parhaassa tapauksessa normaali rytmi saadaan palautetuksi ja toimintakyky paranee. Jos rytminsiirto ei onnistu tai tulos on kovin lyhytaikainen, hoitolinjaus on arvioitava uudelleen. Rytminsiirtoon toimenpiteenä liittyvät riskit ovat hyvin pienet. Eliquis-lääkkeen tarkoituksena on nimenomaan torjua eteisvärinään liittyvää aivohalvauksen vaaraa.

09/09/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset