Siirry sisältöön

Koko ikäni olen harrastanut monipuolista liikuntaa useita kertoja viikossa. Verenpaineet ovat olleet korkeat hoitajan/lääkärin mittauksissa, mutta kotimittarilla yleensä kohtuulliset. Vajaa vuosi sitten alkoi muljahtelut eli rytmihäiriöt. Holterissa saattin noin 60 kammio- ja 30 eteislisälyöntiä. Lääkäri aloitti Bisoprolol 2,5 mg x 1 ja vuotta aiemmin oli aloitettu verenpaineeseen Diovan 80 mgx1. Ennen näitä lääkkeitä käytin tarvittaessa Propral-lääkitystä. Käytän myös hormonilääkitystä (joka tarkoitus pikkuhiljaa lopetella) Indivina 1/2,5 mg. Onko turvallista käyttää Diovania ja Bisoprololia yhtä aikaa ko. vahvuudella, vai voisiko jomman kumman jättää pois. Olen huomannut hikoilevani normaalia runsaammin liikunnan aikana. Voisiko johtua ko. lääkityksistä, vai kentien hormonilääkityksen asteittaisesta lopettamisesta? Syönkö lopun ikääni sydän/verenpainelääkkeitä? Entä hormonilääkkeen käyttö? Muljahtelua on silloin tällöin ja verenpaine satunnaisesti koholla.

31/10/2016

Nainen 70 v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 31.10.2016

Muljahtelu, joka johtuu vähäisestä määrästä lisälyöntejä, on vaaraton ilmiö, jota ei mitenkään ole pakko hoitaa. Jos beetasalpaaja (Propral tai Bisoprolol) parantaa vointia, sitä voi käyttää (myös Diovanin kanssa). Haittavaikutuksena se voi muun muassa huonontaa suorituskykyä estämällä pulssin nousua rasituksessa. Kumpi painaa vaa’assa enemmän, hyödyt vai haitat, on käyttäjän itsensä ratkaistava.

Kohonneen verenpaineen lääkehoito, jos se on aloitettu oikein perustein (eikä esimerkiksi muutaman epäedustavan mittauksen perusteella), on pysyvä, ellei elintapahoito, esimerkiksi huomattava laihtuminen, tai olosuhteet, esimerkiksi stressin helpottuminen, tee sitä tarpeettomaksi. Diovan on hyvä peruslääkitys (yksi sellaisista). Beetasalpaaja alentaa myös verenpainetta, mutta tuo vain vähän lisää tehoa Diovanin rinnalla. Jos siis Diovan ei yksin riitä, jokin muu lääkitys sen rinnalla voi verenpaineen kannalta olla parempi kuin beetasalpaaja.

Hormonikorvaushoidon aihe on vaihdevuosioireet, jotka haittaavat siinä määrin, että lääkitys on perusteltua. Kohonut verenpaine ei ole este, mutta joillakin (ei kaikilla) estrogeeni nostaa verenpainetta ja siis lisää verenpainelääkityksen tarvetta. Turhaan tai varmuuden vuoksi hormonikorvausta ei siis pidä käyttää.

31/10/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset