Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Metsässä liikkuminen selkeyttää ajatuksia

Kun syksy taittuu talveen, tuntuu, kuin aamu ei valkenisi ollenkaan. Älä kuitenkaan jätä kokematta talvista metsää, jos sinulla vain on mahdollisuus mennä sinne, Jukka Lyytinen kirjoittaa kirjassa Metsä – Hyvää mieltä ja rentoa oloa luonnosta.

5.12.2018
·
Tiina Eloranta
·
Jukka Lyytinen: Minulle metsä on armollinen hyvän mielen paikka. Kuvaaja Ville Juurikkala

Jukka Lyytinen itse muutti perheineen maalle.

– Muutto oli hyvä päätös. Siellä lapsilla on kavereita ja luonto on lähellä, hän kertoo WWF:n Vuoden luontokirjan palkitsemistilaisuudessa Helsingissä.

Lyytinen puhuu metsän ja viheralueiden puolesta. Tutkimuksetkin vahvistavat viheralueiden ja luonnon merkitystä ihmisen hyvinvointiin. Luonto muun muassa herkistää aisteja ja liikkuminen metsässä tarjoaa vaihtelua. Metsäpolut antavat mahdollisuuden leppoisaan kävelyyn tai juoksuun, miten kukin haluaa. Pysähtyäkin saa. Arjen ajatukset hellittävät metsässä ja ihminen rauhoittuu.

Lyytinen kertoo Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta, jossa puolet testiryhmästä laitettiin kävelemään metsään, puolet kaupunkiympäristöön. Kävely kesti kaksikymmentä minuuttia, jonka jälkeen testattavat tekivät tarkkaavaisuutta vaativia tehtäviä. Samalla heiltä mitattiin verenpaineet. Tulos ei yllättänyt: metsässä kävelleiden verenpaine oli selvästi alempi kuin kaupungissa kävelleiden.

Lyytinen kannustaa liikkumaan metsässä. Pienten lasten kanssa voi aloittaa puistoista ja lähimetsistä. Puista ja isoista kivistä löytyy aina tutkittavaa, Lyytinen innostaa.

Esimerkkinä lasten kiinnostuksesta luontoa kohtaan toimii Minna Ruotsalaisen Sydän-mediaan kirjoittama juttu luontopäiväkodista, joka vie lapsia säännöllisesti metsään oppimaan, leikkimään ja liikkumaan.

Myös ikäihmiset hyötyvät metsäulkoilusta, sillä liikkuminen metsässä aktivoi muistitoimintoja, lisää psyykkisiä voimavaroja ja auttaa painonhallinnassa.

Vuodenajat tarjoavat metsässä mitä erilaisimpia ulkoiluolosuhteita. Lyytinen antaa kirjassa myös vinkkejä siitä, miten luonto toimii kuntosalina. Tässä vain muutama:

  • mene välillä kyykkyyn
  • punnerra metsässä
  • pyörittele käsiä
  • kävele välillä ryteikössä ja välillä polulla
  • venyttele pohkeita puunrunkoa vasten
  • pysähdy välillä ja kuuntele hiljaisuutta.
Metsä – Hyvää mieltä ja rentoa oloa luonnosta

Jukka Lyytinen & Antti Reini: Metsä – Hyvää mieltä ja rentoa oloa luonnosta (Like 2018) voitti WWF:n Vuoden luontokirja -palkinnon.

Lue seuraavaksi