Siirry sisältöön

Nyt kyllä naurattaa!

Hihitä, hohota, hekota, kikata – jokainen tapa nauraa on oikea ja terveydelle hyväksi.

Virve Järvinen
Julkaistu 24.6.2015
Päivitetty 28.5.2018
Kuva: Yksi elämä / Johannes Romppanen

Lapsi nauraa päivässä toistasataa kertaa, aikuinen enää reilu kymmenkunta. Aikaihmisestä tulee tosikko muun muassa siksi, että kulttuurissamme vakavaa ihmistä pidetään luotettavana. Herkästi herähtävä nauru kielii mielestämme kovin kepeästä elämänasenteesta ja varsinkin työelämässä heikosta uskottavuudesta. Ja mitä vähemmän ihminen nauraa, sitä vieraammalta se tuntuu, sillä käytön puutteessa taito nauraa ruostuu. Onneksi kadonneen naurun voi tavoittaa takaisin  – ja se kannattaa!

– Nauru vähentää monen sairauden ja oireen takaa löytyvää stressiä. Se torjuu tehokkaasti yksinäisyyttä, sillä iloinen ihminen vetää ihmisiä puoleensa. Yhdessä nauraminen lisää keskinäistä luottamusta, naurujoogakouluttaja Reima Kanerva luettelee.

Hyvien vaikutusten vuoksi ei tarvitse hekotella tuntikausia. Väitetään, että parinkymmenen sekunnin nauru vastaa vaikutuksiltaan kolmen minuutin reipasta hölkkää ja puoliminuuttinen käy kolmen vartin rentoutusharjoituksesta. 

Nauru puhdistaa ilmaa

Naurunpyrskähdys on elimistölle luonnollinen rasitustila, jota ei turhaan kutsuta sisäiseksi hölkäksi. Ihan kuten juoksulenkillä, nauraessa sydämen syke kiihtyy, verenpaine nousee, verenvirtaus lihaksiin lisääntyy ja mielihyvähormoni endorfiinin tuotanto kiihtyy. Hengitys tehostuu ja keuhkot täyttyvät hapekkaalla ilmalla. Ja kun tilanne on ohi, sydämen lyöntitiheys ja verenpaine laskevat ja jännitykset ovat kaikonneet lihaksista ja mielestä. Maailma näyttää aiempaa valoisammalta ja myönteisyys ja mielihyvän tunteet lisääntyvät. Siten nauru saattaa suojata mieltä.

– Tovin nauru ennen tiukkaa palaveria tai tenttiä tekee ihmeitä. Parantunut veren- ja siten hapenvirtaus tuntuu aivoissa asti, ja saa ajatuksen rullaamaan entistä tehokkaammin.

Seurassa hihityttää

Elämään saa lisää naurua yksinkertaisesti nauramalla. Se onnistuu, vaikkei nauru spontaanisti helähtäisikään: teeskennelty nauru muuttuu herkästi aidoksi. Tekonaurun terveysvaikutukset ovat samat kuin aidollakin, sillä keho ei erota niitä toisistaan.

– Teeskennelty ja aito nauru kumpikin värisyttävät palleaa. Värinä etenee muihin lihaksiin ja purkaa jännityksiä sellaisella syvyydellä, jolle tietoiset rentoutusharjoitukset eivät yllä, Reima Kanerva selittää.

Nauru herkeää tietoisilla valinnoilla eli etsimällä jokaiseen päivään jonkin naurun lähteen. Sketsiohjelmat voi nauhoittaa ja katsoa palasina. Nyyhkyleffat sopii korvata komedioilla ja mobiilipeli vitsikirjalla, josta voi opetella muutaman vitsin kerrottavaksi. Ei haittaa, vaikkei vitsi naurattaisi kuin niiden kertojaa – vielä.

– Nauru tarttuu ja porukassa se herkeää helpommin. Erään tutkimuksen mukaan ihminen nauraa seurassa kolmekymmentä kertaa todennäköisemmin kuin yksin ollessaan, Reima Kanerva kertoo.

Kokeile tätä 

  • Kuvittele eteesi moottori. Se käyttää virtalähteenään naurua.
  •  Aseta toinen kätesi moottorin päälle ja ota toisella kädellä kiinni moottorin käynnistysnarusta.
  • Kiskaise narusta ja päästä suustasi moottorin käynnistysääni: hahhahhahhahhaa.
  • Vedä narusta kaikkiaan kolme kertaa, viimeisellä kerralla kone käynnistyy ja hurisee juuri sen ajan, kuin hyvältä tuntuu.

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset