Siirry sisältöön

Psyykkaa itsesi hoikemmaksi

Ole lempeä ja tee itsellesi hyvää. Sekä mieli että keho kevenevät.

Virve Järvinen
Julkaistu 5.9.2016
Päivitetty 28.5.2018

Kohtele itseäsi kauniisti. Itsemyötätunto saa laihduttajan hyväksymään itsensä. Hän kuitenkin ymmärtää, että kevyempänä hän saattaisi voida nykyistä paremmin.

Lempeänä laihduttajana haluat tehdä itsellesi hyvää: valitset lautasellesi terveellistä ruokaa ja liikut, koska haluat pitää kehostasi huolta.

Unohda itsekuriajattelu. Itsekuri herättää syyllisyydentunteen ja saa laihduttajan piiskaamaan itseä entistä tiukemmin. Liika syömisen kontrollointi kostautuu repsahduksina.

Itsekuriajattelu nostattaa  kielteisen mielentilan. Kielteinen mielentila on voimaton ja aiheuttaa keholle ja mielelle stressin, mikä haittaa painonpudotusta.

Tiedätkö, mikä ohjaa syömistäsi? Syöminen voi olla tiedostettu tai tiedostamaton tapa vaimentaa ja helpottaa ikäviä tunteita. Syömistä ohjaavat tunteet löytyvät seuraavasti: Kun mieliteko tulee, ota herkut näkyville. Päätä, ettet koske niihin. Miltä kielto tuntuu? Mitä tapahtuu, kun estät itseltäsi keinon hallita tunteitasi syömällä? Tuletko surulliseksi, yksinäiseksi tai ahdistuneeksi?

Tutustu ikävään tunteeseen. Rauhoitu kuuntelemaan tunnetta, älä pyri siitä eroon. Vähitellen tunne laimenee. Se tekee jatkossa niin sitä nopeammin, mitä harvemmin sitä pakenee ja mitä paremmin siihen tutustuu.

Mieti, mitä kilot kertoisivat, jos ne osaisivat puhua? Usein jo vääränlaiseen syömiseen ohjanneen ongelman tunnistaminen keventää.

Mieti muita tapoja tunteiden käsittelyyn. Syöminen on vain yksi tapa kohdata ikävä tunne. Liiku, kuuntele musiikkia, tirauta itku, soita ystävälle. Keskustelu helpottaa jäsentämään omia tunteita. Tarvittaessa ammattiauttaja auttaa.

Keskity syömiseen. Pysähtyminen lautasen ääreen on tietoista syömistä. Tällöin ajatukset ovat keskittyneet ruokaan eivätkä esimerkiksi aterian jälkeisiin, tuleviin tapahtumiin. Ajatuksella syöty ateria laihduttaa, sillä tällöin vähempikin ruokamäärä tuo kylläisyyden.

 

Lähde: Psykologi, Syömishäiriökeskuksen toiminnanjohtaja Pia Charpentier

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset