Hyppää sisältöön
Etusivu / Kulttuuri / Kaikella on hintansa

Kaikella on hintansa

Helsingin Kaupunginteatterin Hinta-näytelmä kuvaa uskoa amerikkalaiseen unelmaan ja pettymystä, kun haave romuttuu.

Tiina Eloranta, toimittaja
Julkaistu 1.10.2018
Päivitetty 24.6.2019
Kuvassa Aino Seppo ja Santeri Kinnunen. Kuva Tapio Vanhatalo

Huonekaluja riittää röykkiöiksi asti. Victor Franzin lapsuudenkoti on päässyt pölyttymään. Siellä ei asuta, koska isä kuoli kuusitoista vuotta sitten. Siitäkin on kuusitoista vuotta, kun Victor viimeksi tapasi veljensä Walterin.

Victorista tuli poliisi, Walterista kuuluisa kirurgi. Koulutuksen lisäksi vastakkaisasettelua korostaa pukeutuminen, Victorin lököttävät ja Walterin prässätyt housut. Ja raha.

Veljesten pitää päästä eroon ullakolle jääneistä huonekaluista, koska talo on saanut purkutuomion. Victorin vaimo Esther haluaa huonekaluista kelpo hinnan, ja Victor lupaa hoitaa homman.

Kuvassa Santeri Kinnunen, Esko Salminen ja Eero Aho.

Kuvassa Santeri Kinnunen, Esko Salminen ja Eero Aho. Kuva Tapio Vanhatalo.

Victor kutsuu paikalle juutalaisen huonekalukauppiaan Gregory Solomon, jonka on tarkoitus arvioita huonekalut. Kesken kaiken paikalle ilmestyy myös Walter.

Syntyy keskustelua – huutoakin – rahasta ja rakkaudesta ja niiden puuttumisesta.

Kuvassa Eero Aho, Aino Seppo ja Santeri Kinnunen.

Kuvassa Eero Aho, Aino Seppo ja Santeri Kinnunen. Kuva Tapio Vanhatalo

Puheissaan veljekset palaavat New Yorkiin Wall Streetin pörssiromahduksen jälkeiseen aikaan. Romahdus jätti jälkeensä miljoonia työttömiä, niin myös Victorin ja Walterin isän.

Kuvassa Esko Salminen.

Kuvassa Esko Salminen. Kuva Tapio Vanhatalo

New Yorkista lähtöisin

New Yorkista on myös Hinta-näytelmän kirjoittaja Arthur Miller (1915–2005). Hinta kantaesitettiin vuonna 1968 New Yorkin Morosco Theatressa ja Suomessa Suomen Kansallisteatterissa vuonna 1968.

Helsingin Kaupunginteatterin pienelle näyttämölle Hinnan ohjasi Paavo Westerberg, joka kehuu Millerin kykyä kuvata maailmaa ja yhteiskuntaa yksilöiden ja perheen kautta.

”Näytelmän teksti pureutuu illuusioihin, perhesuhteisiin ja ajan kulumiseen, ja osoittaa, kuinka ihmisen tekemät päätökset vaikuttavat hänen elämäänsä vielä vuosikymmenien kuluttua”, Westerberg kirjoittaa Hinnan käsiohjelmassa.

Santeri Kinnunen esittää Victorin roolin maagisesti koko lähes kolme tuntia kestävän esityksen ajan. Kinnusen puhe, ilmeet ja liikkeet vetävät katsojan mukaan menneisyyteen, josta veljekset kaivavat rakkaudetonta lapsuuttaan esiin.

Aino Seppo jää vähän turhaan sivuosaan. Walterina Eero Aho lyö Kinnusen äänellä ja elkeillään. Esko Salmisen rooli huonekalukauppias Gregoryna tuntuu hetkittäin kiusalliselta, koska Salmisen huumori tuntuu jo niin tutulta.

Näytelmän on suomentanut Aleksi Milonoff. Dramaturgina toimii Henna Piirto. Lavastus ja puvut ovat Antti Mattilan käsialaa ja valot Kalle Ropposen. Äänistä vastaa Aleksi Saura ja naamioinnista Tuula Kuittinen.

Hinta on Westerbergin dybyyttiohjaus Helsingin Kaupunginteatterissa.

Kaikkineen Hinta on ajatuksia herättävä esitys, jota suosittelen. Kolmen tunnin kestoa jännitin turhaan.

 

Lue lisää kulttuuriin liittyviä artikkeleita ja juttuja Kulttuuri-osiosta.

Lue seuraavaksi

Tietoa
Tukea
Lahjoita
Liity jäseneksi